Google Analytics is een populaire oplossing om statistieken over je website te bekijken. Meten is weten. En laat nu net het internet het ideale kanaal zijn waar je makkelijk en betrouwbaar een return on investment kan berekenen. Je krijgt er snel een goed zicht of je website iets bijdraagt aan jouw bedrijf.

Elke klik kan gemeten worden. Heb je een website maar nog geen weet van je statistieken of huidig aantal bezoekers,  dan is Google Analytics snel op te starten. En ook niet onbelangrijk, het is gratis.
Google Analytics is veruit de meest populaire tool. Ongeveer 62% van alle websites in Europa en meer dan helft van top 10.000 websites in de wereld heeft Google Analytics geïnstalleerd.

Google Analytics is gratis en makkelijk te installeren. Je hebt enkel een Google login nodig. Van hier kan je de Google Analytics traceer code kopiëren en plakken in je website. Deze code moet natuurlijk op elke pagina van je website geïnstalleerd zijn.

Code kopiëren en plakken is niet altijd vanzelfsprekend als je hier niet echt mee vertrouwd bent. In bedrijven wordt deze taak doorgestuurd naar de IT afdeling of een webmaster. En hier heeft Google zelf nu ook iets op gevonden, empower de marketeer met Google Tag Manager. De tussenkomst van IT is niet meer nodig.

Gratis of betalend

Google Analytics is gratis te gebruiken. Er is wel een betalende formule, Google Premium. Deze is gericht op de grote bedrijven, die 24/7 Google support wensen. Er zijn nog enkele extra functies. Maar met de gratis versie kan je zo goed als alles meten en professionele website analyse uitvoeren.

Er zijn ook nog andere oplossingen, al dan niet betalend. Website statistieken bekijken kan je ook met deze oplossingen :

Website statistieken bekijken in Google Analytics

Met Google Analytics krijg je niet alleen inzicht in hoe uw bezoekers uw website gebruiken, maar ook de verkopen (webshop) of conversies (bv. #keer folder bekeken, inschrijvingen op nieuwsbrief, …) en hoe ze op jouw website terechtkomen. Met deze inzichten kan je werken aan een actief beleid gericht om de sterke punten van een website verder uit te bouwen en de zwakkere punten te ontdekken en verbeteren.

Het aanbod aan informatie is vrij compleet. Je vind er bijvoorbeeld antwoord op de volgende vragen?

  • Komen mijn bezoekers via mobiel internet?
  • Welke andere website sturen bezoekers door naar mijn website?
  • Welke informatie zoeken de bezoekers van mijn website?
  • Via welke zoekwoorden wordt mijn website gevonden?
  • Wat is de laadsnelheid van mijn website?
  • Welke sociale media acties gebeuren op mijn website?
  • Hoe scoren mijn Google Advertenties?
  • Welke doelstellingen worden op mijn website behaald?

Focus op relevante informatie

De hoeveelheid aan informatie die je binnen Google Analytics krijgt is overweldigend. De rijkdom aan de ene kant, de bomen door het bos niet meer zien aan de andere kant. Het is daarom aan te raden te focussen op relevante informatie. KPI’s of criteria die uw bedrijf vooruit helpen.

Ga voor niet meer dan een handvol KPI’s waarmee u snel kan monitoren hoe de zaken gaan. Vaak heeft u niet meer behoefte dan aan een aantal criteria.

Professionele website dashboard

In Google analytics kan je gepersonaliseerde dashboards samenstellen. Zo krijgt je op een A4’tje makkelijk te weten hoe uw website scoort op die zaken die je belangrijk vindt. Opvallende signalen kunnen dan verder in de diepte onderzocht worden.

Andere populaire berichten zoals deze

    Digitale Marketing is de toekomst.
    Is uw organisatie er klaar voor ?

    Zet deze uitdagingen om in kansen voor uw business

    Ga voor een beter resultaat

    Meer weten? Schrijf in voor onze nieuwsbrief

    Over de auteur(s)

    Inbound marketing vormgever. Hij adviseert en ontwikkelt digitale marketing voor bedrijven en organisaties. Contacteer hem via twitter @BertSchouppe of LinkedIn

    mautic is open source marketing automation