Bent u onder de indruk van uw laatste marketing campagne? U zou voor minder, die leads blijven komen! Hola wacht even. Vergis u niet aan het succes van slechts één goed draaiende campagne.
Binnen de digitale marketing kunnen we alles meten. Of laten we zeggen, er is weinig wat niet gemeten kan worden. Meten is weten én alleen zo boekt u succes!
Wat is marketing rapportering?
Marketing rapportering is het meten van progressie en vooruitgang van de marketing. Het tonen van waardevolle informatie die toelaat om nuttige acties te definiëren welke de commerciële doelstellingen helpen te behalen.
- Met een marketing rapportering geven we onze klanten een duidelijk én overzichtelijk inzicht van hun digitale marketingprestaties.
- Aan de hand van een marketing rapportering kunnen we de marketingstrategie, het onderzoek, de doelen én verwachte resultaten duidelijk presenteren naar onze klanten.
- Met deze informatie tonen we zwart op wit, dat uw marketing de juiste richting uitgaat. Want geef toe? Wilt u geen duidelijk beeld van uw diverse investeringen in uw marketing?
Voilà, de definitie van marketing rapportering zit in de pocket, maar hoe beginnen we?
Wat is het belang van marketing rapportering?
Als ondernemer of marketeer wilt u ongetwijfeld succes en progressie met uw campagnes. En om daar achter te komen, hebben we een goede rapportering nodig!
- Naast de verkoopsondersteunende rol van marketing, is een marketing rapport een basis voor uw verkoopsresultaten. Marketing is belangrijker dan ooit en rapportering dus ook.
- Marketingrapporten tonen de resultaten van de gedane inspanningen. Zijn de vooropgestelde doelstellingen behaald? Hoeveel leads werden geregistreerd? Hoeveel klikbudget werd er gebruikt en wat kreeg u in de plaats? Ze kunnen bijvoorbeeld ook trends identificeren en uitleggen hoe ze bijdragen aan de marketing ROI (ROMI).
- Met marketingrapporten verbetert én optimaliseert u uw prestaties. Waar slaagt men in? Wat moet aangepast en verbeterd worden? Welke kanalen werken en welke gebruiken we beter niet? Waar moeten we onze inspanningen en budgetten op richten? Marketingrapportage helpt bij het opbouwen van een context rond uw gegevens.
Het verzamelen van gegevens en ze op de juiste manier rapporteren, biedt u mogelijkheden om de marketing binnen uw onderneming te optimaliseren. Hé, een rijmpje.
Dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse rapportering?
Met een dagelijkse rapportering speelt u kort op de bal. Wat gisteren beter kon, verbetert u vandaag. Zo’n dagelijks rapport is handig bij korte en intense campagnes die snel resultaten moeten behalen. Een rapportering op dagelijkse basis is eerder informatief, het biedt te weinig data om waardevolle conclusies te trekken.
Daarnaast voorzien we vaker een wekelijkse update, bv. op maandagochtend een overzicht met de prestaties van vorige week. De wekelijkse rapporteringen die zeven dagen meten, bieden een vollediger overzicht. Onze wekelijkse rapporteringen op een continue basis? Yep. Zéker aan te raden!
Toch is de maandelijkse rapportering de meest populaire. Met een maandrapport meten we niet alleen de prestaties ten opzichte van de maand ervoor, maar wordt er ook vergeleken met dezelfde maand van het jaar ervoor of met de jaartotalen. Zo kunt u jaar na jaar uw targets opvolgen en blijven verhogen! Niet slecht toch?
Om u als klant beter te ondersteunen, heeft u de frequentie van rapporteringen zelf in de hand. Welke heeft u liever?
Vertrekpunt van onze marketing rapportering
Een complete rapportering speelt in op drie belangrijke aspecten van uw marketing: acquisitie, gedrag en resultaat. Een model dat we bij Avinash Kaushik leerden kennen en waar we sterk in geloven!
Op deze manier maken we rapporten met duidelijke inzichten in de drie hoofdgebieden én kunnen we een volledige customer journey onder de loep nemen. Twee vliegen in één klap.
- Acquisitie: Alle informatie met betrekking tot bezoekers op uw website. Via welke kanalen? Hoe zit het met earned, owned en paid media? Welke krijgt prioriteit?
- Gedrag: Wat wilt u dat bezoekers doen op uw website? Welke pagina’s moeten ze zien? Waar moeten ze eindigen?
- Resultaat: Welke resultaten wilt u bereiken? Welke acties of gebeurtenissen? Een download van een e-book? Een formulier invullen? Een gekwalificeerde online lead? Definitieve verkopen? Zeg het maar…
Een marketing rapportering zonder deze drie criteria, is (voor ons althans) een no go! En voor u nu ook, toch?
Stap 1: Bepaal uw bedrijfsdoelstellingen
Start met de vraag: waarom bestaat mijn website / campagne? Denk hierbij aan acquisitie, gedrag en resultaten. Is de vraag peanuts? Dan denkt u wellicht in de verkeerde richting.
Hou in uw achterhoofd dat de doelstellingen DUMB moeten zijn.
DUMB? Wat voor beest is dat nu weer? Wel…
Doable = uitvoerbaar
Understandable = begrijpbaar
Manageable = beheersbaar
Beneficial = gunstig
Enkele voorbeelden zijn: leads genereren, merkbekendheid creëren, …
Duidelijker?
Als uw doel niet DUMB is, geraakt u nergens. Als het vaag is, gebeurt er niets. En als het te zwak is, inspireert u niemand. So let’s go DUMB!
Stap 2: Identificeer doelen binnen elke doelstelling
Zodra een doelstelling is vastgesteld, stelt u specifieke doelen voor elk bedrijfsdoel op.
- Doelen zijn waarneembaar, specifiek en realistisch.
- Doelen worden gebruikt om zakelijke doelstellingen te bereiken.
- Doelen hebben een deadline.
Stel dat uw bedrijfsdoelstelling “leads genereren” is, dan kan het specifieke doel zijn dat u meer bezoekers naar uw website wil aantrekken. Voor elk doel, stelt u dus een extra doel op.
Stap 3: We benoemen de KPI’s en bepalen wat we precies meten
KPI is de afkorting van Key Performance Indicator en zijn bedrijfsstatistieken die cruciaal zijn voor het succes van uw organisatie.
Een KPI voldoet meestal aan het SMART-principe:
- Specifiek: is de doelstelling specifiek genoeg?
- Meetbaar: onder welke voorwaarden of vorm is uw doel bereikt?
- Acceptabel: is het doel aanvaardbaar voor uw doelgroep?
- Realistisch: is het haalbaar?
- Tijdsgebonden: wanneer moet uw doel bereikt zijn?
Neem het antwoord van stap 1 er terug bij, en maak het SMART. Stel dat het ging om “leads genereren”, dan is een belangrijke KPI het aantal leads per maand. Ziet u? Heel specifiek!
Stap 4: Doelen hier, doelen daar
Maar over ‘doelen’ gesproken? Waarom is zo’n doel écht belangrijk en hoe bepaalt u ze?
Waarom?
Vorige maand lanceerde u een nieuwe Facebook leadcampagne. Alé, geweldig… 10.000 personen bereikt! Dat lijkt wel iets om trots op te zijn, niet?
Of… misschien is dit wel vreselijk! Stel u voor dat de doelgroep bestaat uit 3 miljoen Facebook profielen. Dan heeft u slechts 0,33% van de doelgroep bereikt. Een ramp!
Dat is dus exact de reden waarom u doelen nodig hebt.
En hoe bepaalt u of 10.000 veel of weinig is?
Vergelijk uw doelen uit eerdere prestaties of met andere campagnes waarmee u kan vergelijken.
Stap 5: Ontdek waardevolle segmenten voor analyse
Met Google Analytics kunnen we meten, wat we niet willen weten. Verlies dus zéker uw focus niet. Identificeer belangrijke segmenten en pas uw model toe op elk van deze groep van personen.
Bijvoorbeeld: volgens bronnen van bezoekers, conversies of leads, volgens locatie, …
Klaar voor een sterke marketing rapportering?
Dus ziet u door het bos de bomen niet meer of heeft u geen idee welke de resultaten zijn van uw campagnes?
Ontvang dan duidelijke statistieken die een beeld schetsen van de uitgevoerde acties op uw website, social media, etc. Aan de hand van onze dashboards én bijhorende feedback, krijgt u duidelijk zicht op uw marketing ROI.
A great report informs us about the past and helps us to guide our actions in the present
Klaar om u te laten helpen door Ontwerpia?
Groot gelijk! Ontvang direct vrijblijvend advies.