Uw digitale marketingstrategie begint hier

Het nieuwe jaar staat binnenkort alweer voor de deur. Plannen worden uitgestippeld en budgetten besproken. En daar is weer die vraag: wat met onze (digitale) marketing? Het volledige antwoord leest u in deze blog zodat u aan de slag kan met een strategie die echt werkt. Ons eerste advies: met digitale marketing start u best zo snel mogelijk. Daarom vliegen we er meteen in.

Marketing 101: De basics

Voor we vooruit kunnen kijken naar de perfecte strategie voor uw digitale marketing, blikken we eerst even terug naar de kern. Uw bedrijf, aanbod en klant. Stel uzelf eerst de volgende vragen:

  • Wat is mijn aanbod?
  • Wat is er uniek aan?
  • Wat zijn de sterktes en zwakten van mijn dienst of product?
  • Draag ik de sterktes uit in de missie en visie van mijn bedrijf?
  • Op welke vraag of welk probleem biedt mijn aanbod een antwoord?
  • Wie zijn mijn klanten?

Denk hier goed over na. Want de antwoorden beïnvloeden sterk uw digitale marketingstrategie. Wanneer u de antwoorden voor zichzelf nog eens helder op een rijtje heeft gezet, kunnen we aan een gegrond marketingplan beginnen bouwen.

Een marketingplan versus een marketingstrategie

De twee volgen elkaar nauw op en zijn daarom vaak moeilijk te onderscheiden. Terwijl de volgorde waarin u aan de twee werkt, wel degelijk uitmaakt.

Een marketingplan vertrekt vanuit uw bedrijf

In de kern van uw aanbod zit een USP (unique selling point). Hetzij een nieuw product of een aanbod dat nog beter beantwoord aan de nood van de klanten, dan dat van de concurrentie. Uw marketingplan is het bepalen van de doelgroep die – zonder het te weten – nu al op zoek is naar dat unieke product. Observeer die groep, zorg dat u hen begrijpt, achterhaal welke vragen ze zichzelf stellen,… En pak uit met een boodschap die past bij uw visie én die van uw klanten.

Een marketingstrategie vertrekt vanuit uw klant

Haal die verrekijker en krant met gaten maar boven. Het is tijd om uw klant écht te leren kennen. Hoe vult die zijn dagen? Waar bevinden ze zich en vooral ook wanneer? Op welke platformen, fora, websites, etc. kunnen jullie paden zich kruisen? En hoe ziet hun customer journey eruit wanneer ze met uw merk in contact komen? Als u hier dieper op in wil gaan, kan u meer informatie vinden in onze blog: beginnen met een digitale marketingstrategie.

1. Wat heeft u nodig voor een succesvolle marketingstrategie?

De juiste marketingkanalen

De boodschap is voor elk merk anders, de uitingen eveneens. Toch zijn er enkele gouden regels die voor elke marketingstrategie gelden. De eerste daarvan is “meten is weten”. Zorg dat u uw strategie altijd in de gaten kan houden en kan bijsturen waar nodig. (Hier komen we later nog op terug.) Zo kan het zijn dat uw ideale mix van kanalen sommige maanden verschuift richting meer ‘paid’ en andere periodes meer ‘owned’. Hier kan u slim mee spelen als u de resultaten van elke uiting in de gaten houdt. Er bestaan drie soorten kanalen:

  • Paid (betalende kanalen)

Dit zijn platformen waar u geld insteekt om er een groter bereik voor terug te krijgen. Social media-advertenties en Google ads zijn de bekendste voorbeelden.

  • Owned (eigen kanalen)

Op uw eigen kanalen bepaalt u zelf welke boodschappen u brengt en op welke manier zonder er geld in te steken. Dit zijn uw eigen website met een eventuele blog, social mediakanalen en direct mails naar uw klanten.

  • Earned (verdiende kanalen)

Deze zijn het moeilijkst te verkrijgen omdat u ze zelf niet in de hand hebt. Earned media zijn het gevolg van uw inspanningen on paid en owned media. Het is interactie op uw sociale media, vermeldingen op andere websites en SEO die u naar de top van de zoekresultaten katapulteert.

Onderstaande afbeelding zet ze overzichtelijk op een rijtje:

paid owned earned media

Een passende website

U zit klaar om volop paid advertenties de wereld in te sturen of uw klanten te overladen met content en e-mails. Ga dan even terug naar het begin: De customer journey van uw klant. Uw marketinginspanningen leiden namelijk rechtstreeks naar uw website. Het is belangrijk dat deze dan ook in lijn ligt met uw marketing. Het is een beetje zoals binnenkomen in een vervallen restaurant wanneer de flyers de beste pizza van de stad beloofden. Bij een trage, onstabiele of onbeveiligde website zullen uw klanten al snel rechtsomkeer maken.

Belangrijke inzichten: Het belang van analytics

We zeiden het eerder al: meten is weten. Waarom komen we er nu nog eens op terug? Omdat het echt van vitaal belang is voor uw digitale marketingstrategie dat u alles opvolgt en meet. Alleen zo haalt u het onderste uit de kan en gaat er geen tijd en geld verloren aan inspanningen zonder return. Dat we grote fan zijn van analytics is wel duidelijk, we schreven er zelfs een volledige blogpost over.

Bij Ontwerpia hebben we enkele methodes om te analyseren of we nog op de goede weg zitten. Deze liggen in lijn met de customer journey van uw klanten. Eerst volgen we de ranking van trefwoorden en backlinks om te zien of mensen en zoekmachines er positief op reageren. In de volgende fase komen de klanten op uw pagina’s, hier houden we de ‘engagement metrics’ bij. Dat is o.a. hoelang ze op de pagina blijven, hoe ver ze scrollen en hoe ze intuïtief navigeren. Allemaal om te begrijpen hoe ze de verschillende kanalen benutten en waar we kunnen bijschaven.

Niet alleen hoe uw klanten interageren met uw kanalen, maar ook hoe de verschillende pagina’s verbonden zijn met elkaar speelt een grote rol. Web analytics geeft u een helder beeld van waar uw campagnes naartoe leiden en of uw landingspagina’s op de juiste zoek intenties verschijnen. Google Analytics vertelt u dan weer in detail waar een gebruiker vandaan kwam, welke pagina’s hij zag en of hij converteerde of afhaakte. De tools zijn er dus kan u ze maar beter gebruiken.

2. Weet wat u wil bereiken

U weet nu hoe u kan analyseren of u in de goede richting gaat, maar dan moet u natuurlijk ook weten welke richting dat is. Doelstellingen zijn voor iedereen anders. Wil u meer verkoop genereren of de efficiëntie van uw campagnes optimaliseren? Afhankelijk van het antwoord hierop zet u in op cross- en upselling of op het verhogen van conversiepercentages. Kortom, wanneer bent u tevreden met uw digitale marketing? Welke KPI’s moeten er gehaald worden?

marketingstrategie kpi

Hoe scoort uw digitale marketing?
Registreer voor uw digitale marketingscan

3. Ken uw klant

Ken uw klant. Ken uw klant. Ken uw klant. Als u iets meeneemt uit deze blog, laat het dan dit zijn. Achter data en analytics zitten nog steeds echte mensen die emotionele keuzes maken en op een menselijke manier doorheen de digitale wereld navigeren. Daar waar zij zijn, moet u ook zijn. Hun taal moet u spreken. Daarom is het van cruciaal belang om het traject van uw koper te begrijpen en erop in te zetten. (Meer weten: lees onze blog over buyers journeys) Om dat te kunnen doen, hebt u informatie nodig:

  • Wie is uw ideale klant?
  • Waar bevinden ze zich en zijn ze daar bereikbaar?
  • Wat is hun koopgedrag?
  • Waar zitten ze in het koop proces?
  • Hoe vaak kruist u hen?
  • Hoe kan u ze waarde bieden op langere termijn?

De antwoorden op deze vragen vormen de basis voor uw targetingplan dat zich in de verschillende fases van de customer journey afspeelt:

  • Voor de zoekopdracht (Awareness)
    Uw klant weet nog niets van uw bedrijf. U zet in op bewustwording om de eerste zaadjes te planten. Misschien weet uw klant op dit moment zelfs nog niet dat die uw product nodig heeft.
  • Tijdens het zoeken (Onderzoek)
    Uw klant is zich bewust van zijn nood en gaat actief op zoek naar een oplossing. Hier is het belangrijk om te achterhalen wat het precies is dat uw klant zoekt en op welke manier hij dat doet. Aanwezig zijn wanneer uw klant zichzelf aan het overtuigen is van de aankoop is van cruciaal belang.
  • Overweging van aankoop
    Na heel wat onderzoek is uw klant ervan overtuigd dat hij uw product of dienst nodig heeft. Nu is het alleen nog de vraag bij wie hij daarvoor een aankoop zal doen. In deze fase moet niet alleen uw product, maar ook uw bedrijf top-of-mind zijn. Idealiter heeft u tijdens de zoekfase een e-mailadres kunnen bemachtigen waarmee u uw klant nu kan opvolgen en over de streep halen.
  • Finaliseren van de aankoop
    Proficiat! Uw klant heeft de aankoop afgerond. De kans om deze klant om te buigen naar een fan mag u absoluut niet laten liggen. Voeg de klant toe aan uw database en blijf in contact. Andere producten die ze misschien interessant kunnen vinden, een volgende productlancering, een promotie… Allemaal slimme manieren om top-of-mind en top-of-inbox te blijven!

Klaar om uw bedrijf op de digitale kaart te zetten?

Wil u een marketingstrategie op maat gemaakt door een adviseur?
Contacteer ons voor een gratis en vrijblijvend gesprek.

Slimme digitale marketing
Hoe scoort uw online marketing ?

Registreer voor een vrijblijvende digitale marketingscan

SCAN MIJN DIGITALE MARKETING

Meer weten? Schrijf in voor onze nieuwsbrief