Als ondernemer wordt van u verwacht dat uw bedrijf steeds meer digitaliseert. Overal vangt u deze signalen op of hoort u dat de toekomst ligt in het digitaliseren.
Data tonen immers aan dat uw klanten twee keer zoveel tijd online doorbrengen als pakweg 10 jaar geleden en hier met u in contact willen komen. Doordat consumenten onbeperkte toegang hebben tot informatie is ook de manier waarop ze aankopen doen — zowel in B2C als in B2B — radicaal veranderd. Het is dus essentieel om in uw marketing en verkoop meer in te zetten op een digitale strategie.
Maar wat is dat nu juist een digitale marketingstrategie? En welke zijn de fundamenten en onderdelen van een gezonde online marketingmix? Hoe kunt u groeien met online marketing en welke KPI’s of doelstellingen zet u voorop?
In deze blog vertellen we hier meer over. Maar laten we eerst een antwoord geven op de vraag: wat is digitale marketing?
Wat is digitale marketing?
Internetmarketing of online of digitale marketing is een vorm van marketing van producten en diensten via internet. Online marketing omvat internetreclame, maar evengoed minder directe vormen van marketing, zoals zoekmachinemarketing, affiliate marketing, e-mailmarketing, contentmarketing, virale marketing en marketing via sociale media.
Digitale marketing is dus een overkoepelende term voor al uw online marketinginspanningen.
Het doel van digitale marketing? Ervoor zorgen dat potentiële klanten u leren kennen, u vertrouwen en interesse tonen om uw producten of diensten te kopen.
Bij Ontwerpia krijgt digitale marketing nog een extra dimensie en zetten we digitale marketing in op het eigentijdse zoekgedrag van uw klanten. Dat proces noemen we inbound marketing en heeft als doel klanten op een betrouwbare, consequente en meetbare manier aan te trekken en te behouden.
Hoe deze digitalisering uw organisatie transformeert?
De hedendaagse consument of beslissingsnemer — zowel in B2C als in B2B — zijn zoektocht naar informatie over een bepaald product of dienst meer en meer bij Google.
Welke impact heeft deze digitale transformatie nu op de marketing en verkoop van uw bedrijf?
Wij zetten enkele gevolgen op een rijtje:
- Leads of potentiële klanten komen meer en meer binnen via online kanalen (website, sociale media…) en moeten ook online opgevolgd worden.
- Uw (potentiële) klanten vinden het vandaag de dag niet meer dan normaal dat uw bedrijf aanwezig is op sociale media. Bent u hier al op voorbereid?
- Contentmanagement wordt een must. Dat is de snelste manier om organisch bezoekers en dus potentieel nieuwe klanten via zoekmachines aan te trekken. Dit door het creëren van waardevolle online content (blogs, artikelen, video’s, enz.) op basis van zoekwoorden en zoekintentie. Bent u hier al bewust mee bezig?
- E-mailmarketing blijft nog altijd de meest kostenefficiënte manier om potentiële klanten met een persoonlijk aanbod of communicatie te benaderen.
U merkt het. Er komt heel wat bij kijken bij dergelijke digitale transformatie. Veel ondernemers of bedrijven zien dan ook door de bomen het bos niet meer.
Hoe scoort uw digitale marketing?
Registreer voor uw digitale marketingscan
De digitale marketingmix
De volgende stap in het opstellen van een strategisch online marketingplan is het samenstellen van uw digitale marketingmix. U beslist met andere woorden in welke kanalen u gaat investeren gebaseerd op de doelstellingen die u wilt bereiken.
Paid, Owned en Earned Media
Voor we de verschillende elementen van een digitale marketingmix belichten, maken we eerst een onderscheid tussen 3 groepen van kanalen: Paid (betaalde), Owned (eigen) en Earned (verdiende) Media. U bent deze woorden vast al eens tegengekomen.
Paid Media: dat zijn die kanalen die gebouwd zijn door anderen en waarop u kunt adverteren. Typische voorbeelden zijn: online banners, Google AdWords advertenties, advertentieruimte in nieuwsbrieven enz..
Owned Media: met die media bedoelen we o.a. uw eigen website of applicatie. De content op deze kanalen heeft u volledig zelf onder controle.
Earned Media: dit zijn de media waar u uw plaatsje moet verdienen. Het gaat dan meestal om sociale media zoals Facebook of Twitter.
Digitale marketing is niet langer een spel van één kanaal of type media. Het belang van een uitgebalanceerde marketingmix mag niet worden overschat. We adviseren u een holistische marketingmix uit te werken rond deze drie groepen van kanalen.
Succesformule voor een sterke digitale marketingmix
Het hebben van een goede website is alvast een stap in de goeie richting om uw doelpubliek te bereiken. Maar met een website alleen komt u er niet. De volgende kanalen zijn voor ons onmisbaar in elke digitale marketingmix. Een creatieve combinatie van paid, owned en earned media.
- Website: een gebruiksvriendelijke en aantrekkelijke website is een must voor uw bedrijf! Uw website is een fantastische marketingtool op voorwaarde dat u ze steeds up-to-date houdt en dat ze er eigentijds en professioneel uitziet. Een gebruiksvriendelijke website zorgt ervoor dat nieuwe bezoekers snel vinden waar ze naar op zoek zijn. Denk daarbij aan uw producten, diensten, customer testimonials enz..
- E-mail: u moet een bedrijfsmailadres hebben om in contact te blijven met uw klanten om hun vragen te beantwoorden, nieuwsbrieven uit te zenden enz..
- Zoekmachinemarketing (SEO & SEA), ook wel bekend onder de Engelse term Search Engine Marketing, is het beter vindbaar maken van uw webpagina’s bij zoekmachines. Dat wil zeggen dat een webpagina op een prominente plaats bij de zoekresultaten van een zoekmachine komt te staan als een zoekmachinegebruiker een voor die webpagina relevante zoekterm intypt.
Search Engine Optimization (ook wel zoekmachineoptimalisatie of SEO genoemd) omvat alle (gratis) activiteiten die nodig zijn om een hoge plaats te bereiken in de natuurlijke of organische resultaten die een zoekmachine genereert. Het doel is dat uw bedrijf op de eerste pagina staat als een potentiële klant een relevante zoekterm en/of zin invult.
Search Engine Advertising (SEA) is het tegen betaling plaatsen van advertenties boven en naast de natuurlijke zoekresultaten. De advertentie wordt getoond als een zoekmachinegebruiker een aan de advertentie gekoppeld woord of woordgroep intypt. De adverteerder betaalt alleen voor de zoekmachinegebruikers die op een van zijn advertenties klikken. De advertenties verwijzen naar een webpagina van de adverteerder. De bekendste aanbieders van advertenties bij zoekmachines bij ons zijn Google Ads en Bing Ads.
- Sociale mediamarketing (organisch en betalend). Sociale mediamarketing is een marketingtechniek die sociale media inzet om op een interactieve manier met uw doelgroep te communiceren. Veelgebruikte platforms zijn onder meer Facebook, Twitter en LinkedIn.
- Lead management en marketing automation is het werven, evalueren en overdragen van leads door de marketingafdeling naar de sales afdeling met als doel de conversie op leads te optimaliseren.
Het doel van marketing automation is het automatisch aanleveren van specifieke en persoonlijke informatie aan potentiële klanten op het juiste moment in hun aankoopproces. Deze informatie heeft als doel om deze geïnteresseerden te overtuigen om klant te worden.
Beginnen met een digitale marketingstrategie
Internet is dus een essentieel onderdeel van een succesvolle marketingstrategie. Om ervoor te zorgen dat al uw e-marketingactiviteiten dezelfde richting opgaan en dat ze uw bedrijfsdoelstellingen ondersteunen gaat u een internetmarketingstrategie uitstippelen. Maar wat is dat precies en hoe begint u eraan?
Wat is een digitale marketingstrategie?
Een internetmarketingstrategie is een plan van aanpak met als doel het promoten van uw bedrijf, uw product of uw dienst via het internet. U kunt hiervoor meerdere kanalen en middelen inzetten. Enkele voorbeelden: uw website, zoekmachine-optimalisatie, sociale media marketing, webcare, adverteren en e-mailmarketing.
Wij onderscheiden verschillende stappen in het bepalen van uw internetmarketingstrategie.
Stap 1: Stel de juiste vragen.
Stel uzelf de vraag waarom digitale marketing binnen uw bedrijf past en wat u ermee wilt bereiken. Doelstellingen kunnen bijvoorbeeld zijn: lead generatie, het vergroten van brand of product awareness enz.. Een aantal vragen die wij stellen wanneer wij een online marketingstrategie opstellen zijn:
- Wat onderscheidt uw bedrijf van dat van uw concurrenten? Wat is met andere woorden de kern van uw bedrijf. WAAROM doet u wat u doet? Wat is het waarom van uw merk of product?
- Wie wilt u bereiken? Wie is uw doelgroep? Sta ook stil bij het waarom van uw klanten. Welk probleem hebben ze en wat voor oplossingen overwegen ze? Deze visie kunt u concretiseren in zogenaamde ‘buyer personas’. Dat zijn realistische beschrijvingen van verschillende klanttypes.
- Hoe vindt uw klant uw bedrijf of merk? Beschrijf de zogenaamde ‘buyer journey’ of de weg die de klant aflegt van het ontstaan van een nood naar het aankoopmoment.
- Wat wilt u bereiken met het inzetten van digitale media?
Stap 2: Bepaal uw doelstellingen
De tweede stap is het bepalen van wat u wilt bereiken met uw digitaal marketingplan. Wees kritisch in het bepalen van doelstellingen. Zijn de doelstellingen SMART ofwel voldoende specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden? Enkele voorbeelden:
- Hoeveel leads er nodig zijn om de verwachte bedrijfsomzet te realiseren?
- Hoeveel websitebezoekers en leads heeft u in iedere fase van de verkoopfunnel nodig?
Stap 3: Kies de juiste online marketingkanalen
Na het doorlopen van stappen 1 en 2 kunt u nu kiezen welke kanalen u wilt inzetten. Hierboven las u alvast de diverse kanalen die wij vooropstellen binnen een complete digitale marketingmix.
Gaat u pas starten met online marketing, dan raden we aan om de focus te leggen op kanalen die direct feedback geven zoals zoekmachine marketing (SEO en SEA). Zo ontdekt u snel hoe uw klanten zoeken in Google, welke zoekwoorden of advertenties leiden tot waardevolle leads.
Stap 4: Bepaal doelstellingen per kanaal.
U heeft nu de kanalen gekozen die u wilt inzetten en u weet wat u met de digitale marketingstrategie wilt bereiken. In de volgende stap bepalen we voor elk kanaal welke de concrete doelstellingen zijn. Ken ook prioriteiten toe aan uw doelstellingen. Enkele voorbeelden:
- Hoeveel bezoekers wil u het eerste kwartaal genereren via betalend of organisch zoekverkeer?
- Wat is voor u een sterk conversiepercentage van de website?
Stap 5: Evalueer, analyseer en optimaliseer: bepaal KPI’s.
Natuurlijk heeft het stellen van doelen weinig zin als u niet kunt meten of, en hoe bepaalde doelen behaald worden. Key Performance Indicators (KPI’s) zijn indicatoren die u helpen periodiek te meten of gestelde doelen behaald worden en welke zaken bijdragen aan het behalen van die doelen.
Avinash Kaushik heeft een eenvoudig raamwerk opgesteld om uw online marketinginspanningen te meten. Hij focust daarbij op drie stappen: hoe we klantverkeer aantrekken, klantgedrag zodra ze op uw platformen terechtkomen en het effect daarvan op uw bedrijfsresultaten.
Bron: Avinash Kaushik
Bij elk van deze stappen kunnen KPI’s geselecteerd worden die duidelijk maken hoe de gestelde doelen behaald worden:
- Wat is de bounceratio (hoe lager, hoe beter) op belangrijke pagina’s?
- View-to-click ratio op calls-to-action op uw website?
- Aantal websitebezoekers per verkeersbron (traffic source)?
- Het aantal keer dat er geklikt wordt op calls-to-action op uw website?
- Hoeveel van deze leads passen binnen het ideale klantprofiel (= MQL)?
- Het conversiepercentage van landingspagina’s (van bezoeker naar lead)?
- Welke pagina’s op uw website zorgen voor de hoogste conversiepercentages?
- Enz.
Nood aan een klankbord?
Binnen heel wat projecten hebben we marketingstrategieën vertaald naar KPI’s en dashboards. Behoefte aan een marketingadviseur die uw onderneming en marketingstrategie onder de loep neemt? Zet dan nu de eerste stap en contacteer ons voor een gratis en vrijblijvend gesprek.