Onlangs kreeg ik de vraag hoe men best start met SEO of zoekmachine optimalisatie. Vaak heeft men geen enkel idee hoe dit juist aan te pakken. Veelal leidt dit tot het idee om teksten en titels te overladen met zoekwoorden. Worst case gaat men het ene zoekwoord na het andere plaatsen. En dan nog een massa’s links ertussen plaatsen. Klaar is Kees?

Na enkele maanden merkt men niet het gewenste resultaat. Wat loopt er fout? Misschien nog meer zoekwoorden inplakken? Brrr, een koude rilling rolt nu over mijn lichaam. Alstublieft, niet doen!

De start van elk SEO project

Daarom lijkt het me nuttig om even te schetsen hoe u een SEO-project opstart. Ga nu direct op zoek naar een SEO-specialist :-). Even direct duidelijk zijn, het draait niet enkel om de zoekwoorden. Natuurlijk zijn ze belangrijk, mensen gaan in Google nu eenmaal zoekwoorden gebruiken, maar vandaag spelen veel meer zaken mee. Zoekmachines zoals Google zijn enorm geëvolueerd. De algoritmes die de zoekresultaten bepalen, doen dit op basis van enkele honderden parameters.

Starters, die meer visibiliteit willen in zoekmachines voor bepaalde zoekwoorden, en voor het eerst zich gaan bezig houden met SEO, lezen deze blog best helemaal uit. U zal begrijpen welke domeinen dienen onderzocht te worden, alvorens uw website te gaan optimaliseren.

Zoekwoorden onderzoek

Elke SEO-campagne begint met een zoekwoordonderzoek. Het is cruciaal de belangrijkste termen en zinnen op te sporen die uw klanten gebruiken bij het zoeken naar uw producten of diensten. In dit artikel ga ik niet dieper in op alle tools waarmee zoekwoorden worden verzamelt. Maar de meest gebruikte tool en een goede start voor elke SEO beginner is wellicht Google Keyword Planner.

Een doordeweekse website meestal voldoende aan een handvol belangrijke zoekwoorden. Bestudeer het zoekvolume en de concurrentie op deze zoekwoorden. Schrijf voor elke webpagina de META data uit. Een titel en een beschrijving die bezoekers in de Google resultaten aanspreekt en vertelt waarom deze uw webpagina moet lezen. In de teksten van uw webpagina’s gaat u de zoekwoorden strategisch verwerken in leesbare zinnen. Zorg dat er vanop andere pagina’s in uw website links worden gelegd naar deze webpagina’s met duidende zoekwoorden. Volg de prestaties van uw pagina’s verder op. Later kan u (kleine) aanpassingen toepassen om de resultaten te versterken.

Een SEO specialist zet de doelstellingen van het bedrijf centraal bij de zoektocht naar zoekwoorden. Een zoekwoord is geen heilige graal. Het draait vooral om de inhoud en de boodschap van uw webpagina’s en gevonden worden op de long tail zoekwoorden.

Web analytics en conversie optimalisatie

Website statistieken bieden een schat van informatie. U kan hieruit de prestaties en trends van een website opvolgen en hiermee verdere acties uitstippelen: de content beter afstemmen op uw klanten, optimalisatie van de zoekwoorden, relevante links vanuit andere website opbouwen en de toepassing van sociale media marketing. Mogelijk aanpassingen aan de structuur of vormgeving van belangrijke pagina’s kan u testen met A/B en multivariate tests. Dit alles met als doel de website gebruiksvriendelijker te maken en het aantal conversies verhogen.

Voor een startende website is de situatie enigszins anders. Deze beschikt nog niet over een historiek of statistieken van websitebezoekers. Hier kan een SEO marketeer dan gaan kijken naar de prestaties van concurrenten. Hoe ziet hun linkprofiel eruit? Welke zoekwoorden gebruiken zij? Zijn alle pagina’s geïndexeerd in zoekmachines?

Usability & Informatie architectuur

Een SEO marketeer onderzoekt of de website gebruiksvriendelijk is, voor de bezoeker maar ook voor zoekmachines. De structuur van de website, de validatie van de HTML, nagaan of er geen dode links op de website aanwezig zijn of content die helemaal geen bezoekers aantrekt.

Content Marketing

De website statistieken vertellen ook welke pagina’s bezoekers naar de website aantrekt en hoe deze presteren. Kijk naar de leestijd van de pagina, of de bezoekers verder klikken, het aantal sessies op deze pagina. Deze analyse geeft inzicht in welke content gesmaakt wordt door uw klanten. Het doel is immers het creëren van boeiende inhoud, dat bezoekers aanzet om uw producten en diensten verder te leren kennen. Dit versterkt niet enkel het engagement van bezoekers op uw website, maar ook uw zoekmachine optimalisatie. Want Google wil nu eenmaal de beste, meest relevante websites tonen aan hun gebruikers. Sterk content marketing laat uw website performanter presteren en verhoogt het aantal conversies.

Link Building

Zoekmachines evolueren voortdurend, maar de links naar uw website zijn nog steeds belangrijk. Weliswaar heeft de laatste update van Google, Google Pengiun, heel wat website met een ‘slecht’ linkprofiel getroffen. Een linkprofiel dat steunt op aangekochte links of netwerken, lage kwaliteit van links. Hiermee gaat Google definitief de strijd aan met websites die de rankings trachten te manipuleren.

Een sterk linkprofiel beïnvloedt rechtstreeks uw rankings in zoekmachines. Een SEO onderzoekt het linkprofiel van de concurrenten en van uw eigen website. Zijn er linkopportuniteiten voor nieuwe en betere inkomende links? Hoe kan een website beter doen dan zijn concurrenten?

Social Media

Een SEO marketeer kan niet meer heen rond de sociale media. Een ‘share’ is de link van de toekomst. Zoekmachines houden in hun rankings rekening met de signalen die ze krijgen uit sociale media, al weegt dit signaal nog heel licht door op dit moment.

Een goede content strategie ondersteunt het delen van content via sociale media. Schrijf meer content op maat van uw doelgroep en geef hen de mogelijkheid om uw content te verdelen via sociale media. Want vergeet niet dat men deelt via sociale media om anderen te laten wat hen drijft en kenmerkt.

Dit zijn enkele belangrijke principes om de SEO van elke website op gang te trekken. Lang niet alle technieken of criteria zijn hierboven aan bod gekomen. Het biedt u wel wat meer inzicht op de domeinen waar een SEO project zich op richt en hoe u de prestaties van uw website in zoekmachines kan verbeteren.

Digitale Marketing is de toekomst.
Is uw organisatie er klaar voor ?

Zet deze uitdagingen om in kansen voor uw business

Ga voor een beter resultaat

Meer weten? Schrijf in voor onze nieuwsbrief

Over de auteur(s)

Inbound marketing vormgever. Hij adviseert en ontwikkelt digitale marketing voor bedrijven en organisaties. Contacteer hem via twitter @BertSchouppe of LinkedIn