Google bestaat nog maar 20 jaar, maar toch lijkt het alsof het er altijd al is geweest. De meesten onder ons kunnen zich niet eens een leven voorstellen zonder deze zoekmachine.

Wanneer we snel een antwoord nodig hebben, levert een zoekopdracht in Google meteen de informatie op die we nodig hebben.

Niet voor niets staat ‘googelen’ in ons woordenboek. Volgens Van Dale betekent ‘googelen’: zoeken op het internet. Simpel toch?

Heeft u al gehoord van het ‘Zero Moment of Truth’? Dat betekent dat wanneer mensen een commerciële boodschap zien ze meteen naar hun smartphone of tablet grijpen en een zoekmachine gebruiken.

De populariteit van de zoekmachines heeft ons aankoopgedrag beïnvloed. Volgens een onderzoek van Statista genereerde Google in 2018 meer dan 3 800 000 zoekopdrachten per dag!

Niet verwonderlijk dat zoekmachineoptimalisatie (SEO) een prominente plaats inneemt in onze digitale marketingstrategie. Wanneer uw bedrijf in contact wil komen met potentiële klanten, is een investering in SEO geen overbodige luxe.

Maar hoe begint u nu aan het uitwerken van zo’n digitale marketingstrategie met SEO? Wij geven alvast een antwoord op 5 vaak voorkomende SEO-vragen:

  1. Wat is SEO?
  2. Waarom is SEO belangrijk?
  3. Hoe lang duurt het om op nummer 1 te staan?
  4. Ik doe al SEA, is SEO beter?
  5. Wat kost SEO?

Wat is SEO?

SEO  is de afkorting van Search Engine Optimization en wordt in het Nederlands vertaald als zoekmachineoptimalisatie. Dankzij SEO zijn webpagina’s beter vindbaar en scoren ze hoger in de organische zoekresultaten.

En dan bedoelen we niet de advertenties die u meestal bovenaan ziet staan en die velen onder ons overslaan om op een organisch zoekresultaat te klikken. Of misschien denkt u dat de meeste kliks toch naar de advertenties gaan? Niets is minder waar. Integendeel, onderzoek toont aan dat bijna 80% van de gebruikers de advertenties overslaan in de zoekresultaten.

De advertenties in de zoekmachines, beter gekend als SEA (Search Engine Advertising), hebben een ander doel. U betaalt dan per klik op uw advertentie wat niet het geval is wanneer iemand klikt op de organische zoekresultaten. Wanneer u nu investeert in SEO, dan plukt u daar nog jarenlang de vruchten van. Onze stelling “SEA is a sprint, SEO is a marathon” onderstreept het belang en de meerwaarde van SEO. 

Wij combineren vaak beide zodat we uw potentiële klanten zoveel mogelijk kunnen bereiken. Hoe meer contactmomenten u genereert, hoe beter. Onderzoek toont aan dat er gemiddeld 7 contactmomenten nodig zijn vooraleer een consument overgaat tot een aankoop. Deze theorie noemen we ‘de wet van de 7 contactmomenten’.

Benieuwd naar enkele van onze SEO-realisaties?
Contacteer ons en vraag naar enkele straffe SEO-prestaties.

Waarom is SEO belangrijk?

Elke dag zoeken miljoenen mensen op zoekmachines, om een antwoord te vinden op hun vragen. Google is daarvan de belangrijkste speler op dit vlak. Wist u dat de meeste mensen niet verder kijken dan de eerste 5 zoekresultaten? En dat bijna 80% van de gebruikers de advertenties meteen overslaan? Het is dan ook belangrijk dat uw website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten staat.

Het ‘Zero Moment of Truth’ speelt hierbij een belangrijke rol. Met SEO bereiken we alle potentiële klanten in hun buyer journey. Zowel degene die nog in de onderzoeksfase zitten als degene die in de aankoopfase zitten. De buyer journey is het geheime ingrediënt van uw SEO.

Het SEO-proces draagt ook bij aan uw merkimago. Staat uw website hoog in de zoekresultaten? Dan zal die beschouwd worden als gebruiksvriendelijk en betrouwbaar.

Hoe lang duurt het om op nummer 1 te staan?

Iedereen wil zo snel mogelijk gevonden worden en op de eerste plaats van de zoekresultaten staan. Echter zeker van een nummer één positie bent u helaas nooit. De algoritmen van Google veranderen voortdurend en aangezien ze geheim zijn, zijn we nooit zeker van de rangschikking van de websites.

Een nummer één positie hangt niet enkel af van Google maar uiteraard ook van het huidige niveau van de optimalisatie van de website, de concurrentie, de locatie van de gebruiker,… m.a.w. van een heleboel rankingfactoren. Google rangschikt de websites zo goed mogelijk en wij gebruiken onze know-how om een zo hoog mogelijke plaats in de rangschikking te bemachtigen.

Het resultaat kan enkele maanden op zich laten wachten, maar zal ook afhangen van enkele factoren: de domeinwaarde, de technische optimalisatie van uw website en de concurrentie op een zoekwoord. Het resultaat kan enkele weken in beslag nemen, maar houdt dan wel enkele maanden aan. Daarnaast past Google continue updates toe en wijzigt het algoritme, waardoor ook de rankings worden beïnvloed of door elkaar geschud. Ons motto is steeds om content te maken voor mensen en niet voor zoekmachines, want dit loont op lange termijn altijd.

Ik doe al SEA, is SEO beter?

SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising) hebben beide hetzelfde doel, namelijk ervoor zorgen dat consumenten uw website zo goed mogelijk vinden. Alleen heeft SEO een langere termijnvisie en zal het ervoor zorgen dat uw website structureel gratis zoekverkeer zal aantrekken.

Bij SEA daarentegen wordt uw website enkel gevonden door betalende advertenties. Heeft u geen sterke SEO-strategie om op terug te vallen, dan bent u sterk afhankelijk van deze SEA-campagnes. Een gezonde combinatie van beide zoekmachinestrategieën is dan ook de beste garantie op succes.

Deze tabel geeft de verschillen tussen SEO & SEA weer:

Bron: cognitiveseo.com

Wat gaat SEO kosten?

Een exacte voorspelling van de kosten om op een prominente plaats in de zoekresultaten te staan, kunnen we niet maken. Daarom bepalen we samen een budget waarmee u vooruitgang ziet in de vindbaarheid van uw website doorheen de tijd.

Het budget kan afhankelijk zijn van de concurrentie, maar dit is niet de enige factor. Het hangt ook af van andere factoren zoals:

  • De grootte van de website
    Allereerst moeten we bepalen of de website reeds voldoende geoptimaliseerd is. Hierbij denken we aan een snelle laadsnelheid aangepast aan de mobiele weergave en een correcte structuur. Wanneer uw website opgeruimd is, besteden we tijd aan het maken en verspreiden van content. Moeten we uw website toch eerst nog structureren, dan zullen we dit eerst in orde brengen.
  • Tijd is de grootste kostenpost!
    In het geval van SEO is de leuze ‘time is money’ meer dan ooit van toepassing. Wanneer we SEO op een correcte manier willen implementeren, moeten we voldoende tijd besteden aan het schrijven van teksten, het optimaliseren van webpagina’s, het verzamelen van backlinks en het monitoren van statistieken,… en dat kost nu eenmaal tijd.

Kunnen we hier dan echt spreken over een kost? Integendeel, SEO zal de verkoop ondersteunen. Als uw positie in de zoekmachines verbetert, zal u ook minder afhankelijk worden van SEA, wat dan weer leidt tot meer bezoekers op uw website. Sterke zoekmachineresultaten vormen immers een activa van uw bedrijf en uw website. Organische bezoekers zullen ook kwalitatiever zijn omdat ze beter renderen en converteren dan het inkomende verkeer via SEA.

Om u een idee te geven van wat een SEO-project inhoudt, geven wij u hierbij alvast een korte opsomming van onze activiteiten:

  • Technische kenmerken van de website optimaliseren;
  • Kwalitatieve content creëren die hoog scoort in Google;
  • Linkbuilding voor het verspreiden van uw content en het vinden van goede linkbronnen;
  • De aanwezigheid op social media uitbouwen door verkeer & leads te genereren;
  • De tijd nemen om merkbekendheid te vergroten en vertrouwen op te bouwen.

Zoals u merkt is SEO van groot belang. Uit het onderzoek van Hubspot blijkt dat SEO de topprioriteit is voor inbound marketing.

Het gebruik van kwalitatieve zoekwoorden is één ding, maar er zijn nog zo veel andere factoren waarmee we rekening moeten houden. Het mag dan wel ‘gratis’ zijn, maar het is duidelijk dat SEO best veel tijd in beslag neemt. Ziet u het bos door de bomen niet meer? Geen paniek! Onze SEO-specialisten helpen u graag op weg. Neem gerust contact op en wij spreken af!

Digitale Marketing is de toekomst.
Is uw organisatie er klaar voor ?

Zet deze uitdagingen om in kansen voor uw business

Ga voor een beter resultaat

Meer weten? Schrijf in voor onze nieuwsbrief