Facebook is het meest gebruikte social medianetwerk ter wereld. Veel bedrijven profiteren echter nog onvoldoende van de mogelijkheden die Facebook biedt om leads te genereren.

Daarom geven wij u in deze blogpost een aantal tips om hiermee aan de slag te gaan. Maar liefst 7.3 miljoen Belgen maken immers gebruik van Facebook. Beeld u eens in welke kansen dit sociale netwerk biedt voor uw onderneming!

Facebook inzetten voor leadgeneratie?

“Leadgeneratie betreft alle activiteiten die gericht zijn op het in contact komen met potentiële klanten. In de zakelijke markt is dit vaak een specifieke verkoopactiviteit. Er zijn veel manieren om leads te genereren.

Ik denk dan eerst aan de online versus de offline media. Dan maar aan uw website, sociale media, e-mail versus printadvertenties, beurzen of events.

Als u als bedrijf wilt groeien is het een must om een continue instroom van leads te hebben. Uit onderzoek van Hubspot blijkt echter dat leadgeneratie een grote uitdaging blijft bij een groot deel van de marketeers. Social media, en bij uitstek Facebook, kunnen hier soelaas bieden.

Heel wat van uw potentiële klanten zijn aanwezig op en verbonden met sociale media, dus is het geen overbodige luxe dat ook uw bedrijf daar op inspeelt.

In België telde Facebook, in 2018, maar liefst 7,3 miljoen gebruikers en is daarmee nog steeds het social mediakanaal met het grootste bereik. Het ligt dan ook voor de hand dat Facebook heel wat kansen biedt om nieuwe leads voor uw bedrijf aan te trekken.

Naast het grote bereik biedt Facebook nog andere mogelijkheden om doelgericht nieuwe leads te genereren:

  • U kunt advertenties targeten op basis van demografische gegevens, locaties, interesses, apparaat typen, gedrag… (= custom audiences). U kan dus gericht communceren met uw ideale klant.
  • U kunt ook kiezen voor een vergelijkbare doelgroep (= lookalike audiences). Het algoritme van Facebook gaat dan op zoek naar nieuwe mensen die veel lijken op uw beste klanten.
  • Daarnaast kunt u een Facebook Pixel gebruiken, wat retargeting mogelijk maakt. U kent dat wel, waar u websitebezoekers later ook via online advertentienetwerken kan bereiken.
  • U heeft de keuze uit verschillende advertentietypes, zoals een afbeelding, video,…
  • U heeft volledige controle over uw uitgaven.
  • U kunt advertenties testen en optimaliseren en kan beschikken over heel wat data en KPI’s. Bij online marketing worden tal van statistieken bijbehouden.

Conclusie: Facebook biedt heel wat kansen voor uw bedrijf om nieuwe leads aan te trekken. Wilt u weten hoe? Lees dan vooral verder.

Hoe leads genereren via Facebook

Enkele jaren geleden zette 84% van de B2B marketeers Facebook in voor het genereren van leads, maar slechts 30% slaagde erin om de gewenste resultaten te halen.

Wat was nu het probleem? Facebook wordt – in tegenstelling tot LinkedIn bijvoorbeeld – grotendeels gebruikt voor persoonlijke doeleinden. Dit wil echter niet zeggen dat u Facebook links moet laten liggen.

Facebook verzamelt immers heel wat persoonlijke gegevens van haar gebruikers, die u kunt gebruiken om advertentiecampagnes op te zetten.

Overtuigd en klaar om dit potentieel ook aan te boren? We zetten enkele technieken voor u op een rijtje.

Start en bouw uw publiek op met een Facebookpagina

De belangrijkste reden om Facebook voor uw bedrijf in te zetten is en blijft het potentiële grote bereik. Net zoals bij elk social mediakanaal moet u eerst een publiek opbouwen. Dit kunt u onder andere doen door waardevolle content aan te bieden.

Maar wat is relevante content voor uw doelgroep? Dit meten we door verschillende berichten en advertenties te plaatsen en de resultaten hiervan te analyseren.

Content speelt een belangrijke rol in inbound marketing. Door waardevolle en relevante content aan te bieden, bouwt u een betekenisvolle relatie op met uw potentiële klanten.

U helpt hen niet alleen bij het vinden van de juiste informatie, maar u toont ook aan dat uw bedrijf geloofwaardig is. Met behulp van de buyer journey, toont u de juiste boodschap op het juiste moment.

Nog enkele andere tips:

Is uw Facebookpagina geoptimaliseerd?

U bent erin geslaagd een bedrijfspagina aan te maken? Dan is het nu tijd om ze te optimaliseren. Zijn bijvoorbeeld uw bedrijfsgegevens ingevuld? Zijn uw contactgegevens up to date?

Heeft u een aantrekkelijke en overtuigende omslagfoto met call to action?  De kans is groot dat uw Facebookpagina minder bekeken zal worden dan uw website, maar degenen die uw pagina bezoeken hebben meestal wel al interesse of, beter nog, kennen uw bedrijf al.

Maak het hen dan ook makkelijk en laat in één oogopslag zien wie u bent en waar u voor staat.

Disproportioneel relevante content

Meteen contactgegevens vragen werkt zelden. U moet eerst het vertrouwen winnen en een relatie opbouwen. Wilt u het slim spelen? Dan biedt u deze content gratis aan in ruil voor een betekenisvolle relatie, ongeacht het feit of er al dan niet sales uit voortkomt.

In tegenstelling tot ‘gewoon’ relevante content, maakt u bij disproportioneel relevante content content die meer waarde biedt dan u terugverwacht. U investeert eerst in het opbouwen van een relatie.

Let wel: biedt alleen die content aan die relevant is voor uw doelgroep.

Maak een lead magnet

Dit is een gratis aanbod voor uw doelgroep waar u in ruil meestal enkel een e-mailadres vraagt. Het doel van deze lead magnet is om kwaliteitsvolle leads te genereren. Downloads, webinars (online seminarie), checklisten, e-books en nieuwsbrieven zijn enkele voorbeelden.

Facebook lead ads inzetten

Facebook biedt ook de mogelijkheid om lead generation-advertenties aan te maken. Het verschil tussen lead generation-advertenties en de andere soorten advertenties is dat men bij lead generation-advertenties direct gegevens kan opvragen op het platform.

De geïnteresseerden worden dus niet doorverwezen naar een landingspagina op uw website, maar krijgen op Facebook een formulier te zien waarbij ze hun gegevens kunnen achterlaten.

Aangezien Facebook de contactgegevens van haar gebruikers al kent, hoeven ze vaak enkel maar te bevestigen met één klik, wat bijzonder efficiënt is voor mobiele gebruikers. Nog een voordeel is dat u als adverteerder niet speciaal een landingspagina moet aanmaken.

Reageren op vragen en interacties

Uit onderzoek blijkt dat klantenservice een belangrijke factor is voor potentiële klanten is in hun keuze voor of trouwheid naar een merk toe.

Maak uw klanten dan ook duidelijk dat wanneer ze vragen of problemen hebben, ze steeds op u kunnen rekenen.

Hoe doet u dat? Door uw huidige klanten een uitstekende service aan te bieden. Beantwoord altijd alle vragen en klachten door te reageren op een behulpzame manier. Als potentiële klanten zien dat u steeds uw klanten helpt, schept dat voor hen een gevoel van vertrouwen.  Ook klantenreviews zijn in deze context belangrijk.

Wat werkt en wat niet?

Meten is weten! We experimenteren met verschillende advertenties, met verschillende doelgroepen, aanbiedingen,… We zorgen dat u een betrouwbare conversietracking heeft die u vertelt hoe efficiënt Facebook en andere kanalen zijn in het aanbrengen van leads.

Lead generation via online marketing?
Onze aanpak voor projectontwikkelaar Zabra Real Estate

Doelgroepen en targeting in Facebook

Als adverteerder komt u zeker aan uw trekken op Facebook, mede dankzij de soorten criteria waarmee u uw doelgroepen kunt bepalen. Die kunnen namelijk heel specifiek zijn.

U kunt dan ook op verschillende manieren de doelgroep gaan opzetten. Zo heeft u o.a. de keuze tussen een custom en lookalike audience.

Custom audience

Custom audiences of aangepaste doelgroepen, is een van de meest interessante advertentiemogelijkheden van Facebook. Die maken het mogelijk om heel gericht advertenties te tonen aan specifieke gebruikers.

Facebook biedt de mogelijkheid om verschillende aangepaste doelgroepen op te zetten. Dit kan bijvoorbeeld door uw klantenbestand te importeren.

Bestaande klanten zullen veeleer geneigd zijn om uw Facebook content te delen, waardoor die nog meer in het oog springt. Andere mogelijkheden zijn lijsten gebaseerd op uw websiteverkeer, app-activiteit of betrokkenheid op Facebook.

Lookalike audience

Een tweede mogelijkheid zijn lookalike audiences of vergelijkbare doelgroepen. Dit zijn doelgroepen die gebaseerd zijn op de profielen uit de custom audiences. Facebook gaat hierbij op zoek naar soortgelijke gebruikers.

Als bedrijf kunt u een lookalike audience inzetten door een custom audience te creëren op basis van uw beste klanten. U kunt daarbij aangeven hoe nauwkeurig de overeenkomsten moeten zijn tussen uw lookalike audience en uw custom audience.

Hoe nauwkeuriger, hoe kleiner het potentiële bereik. Dit levert echter wel de hoogste relevantie en uiteindelijk de beste klanten op.

Retargeting

Als marketeer stoppen we heel wat tijd en moeite in het aantrekken van mensen uit uw doelgroep naar uw website. Jammer genoeg moet u soms vaststellen dat het grootste deel van uw bezoekers niet onmiddelijk converteert.

Via retargering kunnen uw merk, producten of diensten met content of promoties terug onder de aandacht brengen van deze personen.

Wilt u meer inzetten op conversies? Dit kan door retargeting in te zetten via Facebook ads.

Tips om kwalitatieve leads te bekomen.

Facebookcampagnes zijn maar effectief zijn als u op de juiste manier te werk gaat. Daarom tot slot nog enkele praktische tips.

1.     Stel campagnedoelstellingen voorop
Stel duidelijke doelstellingen en prestatieverwachtingen voorop. Wat maakt voor u een succesvolle campagne?

2.     Optimaliseer uw advertenties
Test, meet en verfijn uw advertenties op een permanente basis. Monitor resultaten en zoek naar manieren om de lat hoger te leggen.

3.     Controleer het (klik)budget
Plan vooraf hoeveel u aan elke campagne gaat uitgeven. Hou de verhouding kosten baten (ROI) in het oog, zodat de campagnes redabel zijn.

4.     Focus op uw headline, copy en call to action
Onthoud dat, hoewel afbeeldingen en video in het oog van uw publiek springen, het de headline, copy en call to action zijn die uiteindelijk zorgen voor conversies. Wees duidelijk!

Dat waren de tips voor nu! Er zijn echter nog veel andere manieren om leads aan te trekken, te converteren en te nurturen.

Daarom gaan wij bij Ontwerpia voor iedere klant op zoek naar de gepaste lead generation-oplossing: ééntje die past bij uw onderneming en uw doelpubliek.

Nieuwsgierig? Contacteer ons vandaag nog voor vrijblijvend advies.

Digitale Marketing is de toekomst.
Is uw organisatie er klaar voor ?

Zet deze uitdagingen om in kansen voor uw business

Ga voor een beter resultaat

Meer weten? Schrijf in voor onze nieuwsbrief