Bij een intake gesprek vragen we onze klanten steeds naar hun belangrijkste concurrenten. Het is voor ons een must te begrijpen hoe concurrenten zich positioneren. Welk aanbod zij naar hun klanten vermarkten, waar zij op focussen of waar zij verschillen van onze klant.

Wanneer u concurrenten op een regelmatige basis analyseert, zal u patronen herkennen en in staat zijn aanbiedingen en andere inbound marketing strategieën te ontwikkelen waarmee u de concurrentie weet voor te blijven. U zal belangrijke kansen of bedreigingen ontdekken.

Doet u dit vandaag door regelmatig de website van de concurrent te bezoeken? Bent u ingeschreven op hun nieuwsbrief en weet u telkens hun nieuwe brochures of reclamefolders te bemachtigen om deze volledig uit te pluizen?

Dan heb ik voor u enkele nuttige tips die uw concurrentie onderzoek zullen vergemakkelijken. Enkele gratis tools en technieken die u de laatste nieuwtjes vertellen over uw concurrenten. Klinkt dit als muziek in de oren? Lees dan zeker verder.

Monitor de website content van uw concurrent

Ontvang een e-mail wanneer de inhoud van een webpagina wijzigt. Volg alle updates op de startpagina op de voet. Hier worden praktisch altijd de belangrijkste acties of promoties getoond aan de bezoeker.

Heeft uw concurrent pagina’s waar producten en prijzen vermeld worden, dan kan u prijswijzigingen ook automatisch volgen. U hoeft dus niet telkens zelf deze webpagina’s te bezoeken, maar met een e-mail weet u onmiddellijk wanneer hier iets wijzigt. Makkelijk toch!

Even terzijde, maar ook voor uw eigen aankopen kan u deze technieken toepassen: stel ik wil de prijswijzigingen van enkele modellen smartphones op de voet volgen. Dan kan ik via e-mail de prijs van deze modellen volgen bij mijn favoriete webwinkel.

Wie? Wat? Hoe werkt het?

Er zijn enkele online applicaties waar u dit allemaal mee kan realiseren. We noemen er enkele op:  Versionista , Onwebchange, Visualping en Cromonitor.

Elke tool stelt u op praktisch dezelfde wijze in. U duidt telkens aan welke webpagina u wil monitoren en hoe vaak u wil laten controleren op wijzigingen.

Bij Versionista kunt u wijzigingen bekijken met eerdere versies, de 4 recentste versies van een pagina zijn vergelijkbaar. U kan filters instellen op numerieke gegevens zoals websitebezoekers, dagen van de week of andere HTML codes met als doel enkel te controleren op de wijzigingen in de content die er echt toe doen. Met een gratis account kan u tot 5 websites monitoren. Betalende formules starten vanaf 19$/maand tot 600$/maand.

Bij OnWebChange kan u zelfs enkel dat  stukje van de webpagina selecteren, dat u echt interesseert, zoals bijvoorbeeld het prijsveld. Het controleert ook PDF’s en afbeeldingen. Met de gratis account kan u maandelijks 30 controles laten uitvoeren. Maar voor ons heeft OnWebChange ook de meest aantrekkelijke betalende formule. Van 1,20€ per maand tot 3,5€ per maand kan u ongelimiteerd trackers instellen.

VisualPing is eenvoudig te gebruiken en vereist geen registratie. Het enige wat u hoeft te doen is naar de site gaan, de website in te geven die u wilt volgen en zorgen voor een e-mailadres waar de notificaties naar kunnen verstuurd worden. Een nadeel van VisualPing is dat het geen onderscheid maakt tussen veranderingen in de inhoud of advertenties. U kan dus ook melding krijgen wanneer er niets wordt gewijzigd aan de inhoud.

CroMonitor is een tool die gemaakt is om de conversie optimalisatie door middel van A/B testen bij de concurrentie te ontdekken. Het principe blijft hetzelfde. Ook deze tool gaat wijzigingen op webpagina’s monitoren en melden. Deze tool wil u voornamelijk helpen in het nagaan van welke aspecten concurrenten op hun site aan het testen zijn. Wat u dan later misschien kan helpen of inspireren om hier ook op te gaan testen en uw conversie te verhogen.

Er zijn ook browser plugins of addons die u hiervoor kan gebruiken. Page Monitor voor Chrome en Alertbox voor Firefox bijvoorbeeld. Wanneer er wijzigingen zijn gevonden in de webpagina’s die u wenst te monitoren geeft de plugin dit weer in uw browser. Waar u dan de wijzigingen kan gaan bekijken en vergelijken.

Nieuwe content of vermelding

Tot nu weet u hoe u de wijzigingen op webpagina’s van uw concurrenten kan volgen. Maar wat met nieuwe pagina’s, dus waarvan de URL nog niet bestaat? Of vermeldingen van uw concurrenten op andere websites?

Ook hier zijn er oplossingen voorhanden. In plaats van te focussen op een webpagina adres, gaan we ‘alerts’ maken op basis van zoekwoorden. Er zijn namelijk tools die u via e-mail een bericht sturen wanneer een nieuwe webpagina, een tweet of een facebookpost werd gepubliceerd met vermelding van de zoekwoorden die u heeft ingesteld.

U luistert naar wat er op het (social) web wordt gezegd en gepubliceerd van uw concurrenten. Dit is niet enkel interessant om uw concurrenten te volgen, maar ook om op de hoogte te blijven van wat er zich afspeelt en leeft binnen uw sector.

Google Alerts is een applicatie van Google waarmee u e-mailberichten krijgt wanneer Google nieuwe content indexeert waarin de zoekwoorden voorkomen die u wilt volgen. U profiteert dus van de snelheid van wellicht wel de krachtigste zoekrobot die er bestaat. Talkwalker is een alternatief voor Google Alerts.

Enkele voordelen wanneer u Google Alerts gebruikt om uw concurrenten te volgen:

  • ontdek waar uw concurrenten links halen naar hun website
  • ontdek personen die schrijven of bloggen over uw sector
  • weet wat er in nieuwsberichten over uw concurrent verteld wordt
  • leer van de reacties en feedback op de producten of diensten van uw concurrent

Ook Mention is zo een tool waarmee u kan ‘luisteren’ naar nieuwe content die op het internet gepubliceerd wordt. Alerts kan op onderwerpen, zoekwoorden, merknamen gerelateerd aan uw concurrenten. Zo volgt u wat er over uw concurrenten verteld wordt op het internet. Mention gaat ook sociale media zoals Facebook en Twitter monitoren.

Verzamel alle updates van uw concurrentie op één plaats

Er bestaat nog een andere ietwat meer guerilla tactiek die updates en nieuws van uw concurrenten verzamelt.

IFTT is een web app die webapplicaties en websites met elkaar verbindt en u toelaat bepaalde acties te automatiseren. Zo willen wij automatiseren dat wanneer er nieuwe content verschijnt op een webpagina, we hiervan automatisch bericht krijgen. Stel we zijn een retailer die met de eindejaarsfeesten in zicht wil weten wat onze concurrent Delhaize hierover te vertellen heeft.  We wensen alle content die gepubliceerd wordt op deze pagina te volgen. Hoe gaan we dit nu juist doen?

Eerst gaan we een RSS feed maken. Hiervoor gebruik ik Page2RSS. Ik geef hier de pagina in en kopieer de link waar er staat ‘copy-paste this link’.

Dan gaan we op de IFTT site instellen. Onze trigger is dat wanneer onze RSS feed iets nieuws opmerkt we hiervan via e-mail op de hoogte willen gebracht worden (de actie). Dus ‘wanneer nieuws, dan e-mail’ (IF This Then That). Klinkt logisch toch!

Op hun website noemt men dit een recept. Naast e-mail kan u alle updates ook verzamelen op één locatie, bijvoorbeeld een Google Spreadsheet, of bericht krijgen via SMS. Te veel combinaties om die hier allemaal te gaan vermelden, maar probeer het zelf eens en vertel ons welk ‘recept’ u heeft klaargemaakt.

Monitor de Facebook pagina’s van uw concurrenten

Facebook is een populair sociaal medium bij winkels en merken. Bedrijven promoten hier hun content, maken promoties en acties bekend, proberen in conversatie te gaan met hun volgers,… Kortom een ideale plek voor u om gade te slaan wat aan slaat en wat niet.

Heeft u een Facebook pagina met minstens 100 volgers, dan heeft Facebook een tool voor u waarmee u tot maximaal 100 andere Facebook pagina’s kan monitoren.

U ziet een overzicht van hun meest succesvolle updates, welke posts de grootste interactie opleverden, waar ze rond posten, wanneer en hoe vaak. Kortom ook op Facebook kan u uw concurrenten georganiseerd gaan volgen.

  1. Klik boven aan je pagina op Activiteit.
  2. Klik op Paginaoverzicht in de linkerkolom.
  3. Klik op Bewerken..
  4. Zoek naar een pagina die je in het oog wilt houden of kies er eentje uit de voorgestelde pagina’s en klik op Pagina om in het oog te houden.
  5. Klik nadat je minstens 5 pagina’s hebt toegevoegd op Klaar.

Voeg aan deze lijst uw concurrenten toe zodat u makkelijk een overzicht krijgt van waar ze mee bezig zijn. Maar denk ook andere pagina’s met een grote fanbasis die binnen uw sector erin slagen heel wat interactie te creëren. Zodat u hieruit ook kunt leren waarin uw publiek interesse heeft.

Klikt u op een pagina in de lijst, dan ziet u de recente posts met het hoogste engagement. Wanneer u op de Berichten tab klikt, krijgt u een top-5 van de beste posts van alle pagina’s in uw lijst.

Slotgedachte

Luisteren naar wat uw concurrenten vertellen, geeft u kennis over hun content strategie en promotionele actie. U krijgt automatisch bericht wanneer hun webpagina’s veranderen of wanneer ze iets nieuws publiceren. Op sociale media kan u ook zien wat in de smaak valt bij uw doelgroep. Hoeveel shares of likes bepaalde content oplevert. Door u (automatisch) te informeren over het aanbod van uw concurrenten, kunt u makkelijker anticiperen.

Digitale Marketing is de toekomst.
Is uw organisatie er klaar voor ?

Zet deze uitdagingen om in kansen voor uw business

Ga voor een beter resultaat

Meer weten? Schrijf in voor onze nieuwsbrief

Over de auteur(s)

Inbound marketing vormgever. Hij adviseert en ontwikkelt digitale marketing voor bedrijven en organisaties. Contacteer hem via twitter @BertSchouppe of LinkedIn