Iedere 60 seconden gebeuren ruim 5 miljoen zoekopdrachten via Google. Het is dus een absolute must voor uw bedrijf om gevonden te worden op relevante zoektermen (door potentiële klanten) en om hoog te scoren in zoekmachines.

Inzetten op SEA (Search Engine Advertising) met Google Ads is alvast een eerste stap (in de goede richting) om meer potentiële klanten die op zoek zijn naar uw producten of diensten te bereiken. Benieuwd naar wat deze term betekent en hoe wij hiermee aan de slag gaan? Lees dan zeker verder.

Wat is SEA?

SEA is een term die u wellicht al eens de revue hebt zien passeren maar wat betekenen die drie letters nu precies? SEA staat voor Search Engine Advertising. Letterlijk: zoekmachine adverteren. De term verwijst naar betalende (gesponsorde) advertenties in zoekmachines, zoals bijvoorbeeld Google. Deze zijn te herkennen aan het kadertje met het woord ‘ad(vertentie)’ in. U vindt deze resultaten bovenaan en soms ook onderaan de zoekresultaten.

Google haalt maar liefst 87% van haar omzet uit deze advertenties. Daarmee is Google Ads de grootste inkomstenbron van Google. Betalende advertenties nemen dan ook steevast een prominente plaats in boven de organische zoekresultaten.

Voorbeeld Google advertenties

Het opzetten van een doeltreffende advertentiecampagne in het Google Ads-platform is geen klein bier. Van keyword match types en bodaanpassingen tot locatie-uitbreidingen en sitelinks: u moet met 101 dingen rekening houden.

Ervaren SEA-experts hebben het voordeel dat ze gebruik kunnen maken van een ruime waaier aan SEA-en SEO-tools. Een ervaren SEA-bureau herkent u aan de Google Partner-badge. Zo werd Ontwerpia in 2018 nog door Google geselecteerd als één van de meest beloftevolle SEA-bureaus in België.

Bij Ontwerpia zijn we er dan ook rotsvast van overtuigd dat zoekmachine advertenties een essentieel  onderdeel zijn van elke gezonde digitale marketingstrategie. Adverteren op Google is immers nog altijd een laagdrempelige manier om uw producten of diensten onder de aandacht te brengen van potentiële klanten.

Wilt u ook graag uw onderneming een digitale boost geven?
Vraag dan hier uw gratis digitale marketingscan aan.

Voor- en nadelen SEA?

Wilt u snel zichtbaar zijn in zoekmachines, dan is SEA een uitstekende tactiek om mee te starten. Al enkele seconden na het lanceren van uw SEA-campagne presenteert uw website zich aan personen die gericht op zoek zijn naar uw producten of diensten.

Laten we anders even de verschillende voor- en nadelen van SEA voor u samenvatten:

  • Groot bereik: maar liefst 93% van de Belgische bevolking gebruikt Google als zoekmachine. Uw advertenties bereiken dus gegarandeerd een groot publiek.
  • Gericht adverteren: met Google Ads is het een fluitje van een cent om gericht op basis van locatie, geslacht, interesses, leeftijd enz. te adverteren. Dit kost u geen cent meer, maar u bereikt wel de juiste mensen.
  • Direct hoog in de zoekresultaten verschijnen: u bent pas begonnen als ondernemer of u heeft net een gloednieuwe website? Investeren in SEA is nog altijd de snelste oplossing om op korte termijn hoog in de zoekresultaten van Google te verschijnen (en om zo meer omzet te genereren).
  • Meten is weten: Google Ads houdt de resultaten van uw advertenties gedetailleerd bij. Zo heeft u te allen tijde zicht op het aantal weergaven, kliks en de kosten. Snel bijsturen is dan ook een makkie.
  • De juiste boodschap op het juiste moment: uw potentiële klanten zijn uiteraard niet permanent online, maar wel op bepaalde tijdstippen. Een van de troeven van Google Ads is dat u precies kunt instellen wanneer uw advertenties zichtbaar moeten zijn. Zo bereikt u potentiële klanten precies op het moment dat ze op zoek zijn naar uw dienst of product.
  • Zelf budget bepalen: of u nu een klein of groot budget heeft. Adverteren op Google is voor elk bedrijf een haalbare kaart.
  • Perfecte aanvulling op SEO: is uw bedrijf nog niet voldoende zichtbaar op Google? Of wordt u nog onvoldoende gevonden op enkele belangrijke zoekwoorden? Ook hier bieden advertentiecampagnes soelaas. Daarmee is SEA dus de perfecte aanvulling op uw SEO-inspanningen.

U kent nu de vele voordelen van SEA, maar u wilt ongetwijfeld weten of er ook nadelen zijn. Wij sommen ze hier voor u op.

  • Kennis en expertise zijn belangrijk: het lanceren en beheren van Google Ads is geen sinecure en vereist de nodige kennis en expertise. Wilt u zeker zijn van succes? Zorg er dan voor dat u zoekmachine adverteren helemaal onder de knie krijgt of doe een beroep op een SEA-expert.
  • Adverteren kost geld: of u nu in de plaatselijke krant reclame maakt of op Google. Adverteren kost geld. Een voordeel van Google Ads is wel dat u alleen betaalt wanneer iemand klikt op uw advertentie. Dit bedrag per klik is volledig afhankelijk van de kwaliteit van uw website, uw campagnes en wat uw concurrenten al betalen voor diezelfde zoekwoorden.
  • Targeting met beperkingen: Google weet wél waar mensen naar op zoek zijn, maar veel minder wie ze zijn of wat hen interesseert (zoals bij Facebook). Daarnaast bestaan er wel affiniteitsdoelgroepen, of in-marketdoelgroepen, via Display of YouTube. Er is uiteraard meer dan enkel zoek-campagnes.
  • De kosten kunnen de pan uit swingen: adverteren in het wilde weg kan u handenvol geld kosten. Bezint dus eer ge begint en ga te werk met kennis van zaken of doe beroep op een expert.

Wat kost adverteren met Google Ads?

Google Ads werkt doorgaans met een kost per klik (CPC of Cost Per Click). Dat betekent dat u alleen betaalt als iemand op uw advertentie klikt. Vooraf kunt u instellen hoeveel u maximaal per dag wilt besteden  (=dagbudget). Naargelang er op bepaalde dagen veel zoekopdachten schuil gaan achter de selectie van zoekwoorden, kan Google dit dagbudget maximaal verdubbelen.

U houdt dus uw maandbudget perfect onder controle. Het ideale dagbudget bepalen we op basis van de zoekvolumes voor de zoektermen waarop uw wilt adverteren.

Bij elke zoekopdracht in Google vindt er een virtuele advertentieveiling plaats. Google kijkt daarbij naar het aantal adverteerders die op deze zoekopdracht bieden.

Onderstaande illustratie toont hoe de positie in Google Ads wordt bepaald. Het hoogste bod is geen garantie voor plaatsing, ook de kwaliteitsscore is van belang. Dit is een score die berekend wordt op basis van onder andere de kwaliteit en relevantie van uw advertentie en de gebruikerservaring op de landingspagina van uw advertentie.

Het is dus niet altijd goedkoper om zelf uw advertentiecampagnes te beheren. Een SEA-expert gaat te werk met de nodige kennis van zaken en kan zo uw campagnes performanter en goedkoper maken en houden.

Een SEA-campagne in 6 stappen

Uw naamsbekenheid vergroten, meer bezoekers aantrekken, meer aanvragen generen of meer omzet boeken met SEA? Klinkt dit alles u als muziek in de oren? Lees dan snel hoe wij uw SEA-project aanpakken.

1.  De SEA-strategie bepalen

Op basis van uw doelstellingen bepalen we welk type campagnes en advertenties we gaan inzetten. Denk hierbij aan zoek-, display– of videoadvertenties.

2.  Zoekwoordenonderzoek

Vervolgens doen we een zoekwoordenonderzoek en gaan we bepalen op welke zoekwoorden we willen adverteren. We maken hiervoor gebruik van de gratis zoekwoordplanner van Google Ads.

3.  De landingspagina aanmaken of optimaliseren

Adverteren op Google is pas rendabel als u ook een aantrekkelijke landingspagina heeft. Dat is de eerste pagina die bezoekers te zien krijgen wanneer ze op uw advertentie klikken. De opbouw en relevantie van deze pagina is dan ook essentieel. Dat hebben we hierboven al vermeld. Zij hebben immers een belangrijke invloed op de kostprijs en de prestaties van uw campagnes.

4.  De campagnes aanmaken

Na het oplijsten van alle relevante zoekwoorden is het tijd om de campagnes en de diverse advertentiegroepen op te zetten. Hierbij groeperen we de zoekwoorden om de advertenties zo relevant mogelijk te maken (voor uw potentiële doelgroep).

5.  De advertenties aanmaken

Zodra de campagnes logisch zijn opgebouwd, gaan we de advertenties schrijven en opmaken. Het is belangrijk dat alle advertentievelden zo goed mogelijk inspelen op de geselecteerde zoekwoorden. De advertenties moeten potentiële klanten dan ook aantrekken zodat ze er ook op zullen klikken.

6.  De resultaten monitoren en verbeteren

Zodra de campagnes, advertentiegroepen en advertenties zijn aangemaakt, gaan we ze publiceren. Vanaf dan is het zaak om continu de prestaties te monitoren en bij te sturen waar nodig.

Uw website bovenaan de zoekmachine resultaten?

Bent u overtuigd van de vele voordelen van zoekmachine advertenties, maar bent u niet zeker hoe u nu het beste aan een SEA-campagne begint? Geen nood! Bij Ontwerpia bent u aan het juiste adres. Als Google Partner kennen we de kneepjes van het vak en onze SEA-experts staan dan ook te popelen om u verder te helpen. Graag een vrijblijvend gesprek over SEA? Boek dan hier online uw afspraak.

Andere populaire berichten zoals deze

    Slimme digitale marketing
    Hoe scoort uw online marketing ?

    Registreer voor een vrijblijvende digitale marketingscan

    SCAN MIJN DIGITALE MARKETING

    Meer weten? Schrijf in voor onze nieuwsbrief