Als u dit leest, maakt u zich misschien zorgen over de prestaties van uw website. Meer bepaald over de gebruiksvriendelijkheid van uw website, ook wel de User Experience (UX) genaamd.

U vraagt zich misschien af: hoe gebruiksvriendelijk is mijn website écht? Wat vinden mijn klanten? Biedt mijn website een toegevoegde waarde aan mijn bedrijf?

Duizenden websites zijn in het verleden reeds getest en de onderstaande symptomen wijzen altijd op UX-problemen. Of u nu uw website evalueert of een ontwerp voor een nieuwe website maakt, deze lijst zal u helpen enkele van de meest voorkomende symptomen van een slechte gebruikerservaring te herkennen en om te zetten in een modelwebsite.

Welke van de volgende UX-symptomen zijn van toepassing op uw website? Neem vlug een kijkje naar onderstaande 10 meest voorkomende problemen.

Uw website brengt geen nieuwe klanten aan.

Een website die goed ontworpen is, zou nieuwe business moeten genereren. Als uw website minder dan 2-5% van het verkeer omzet in nieuwe opportuniteiten (verkopen, potentiële klanten, aanvragen, enz.), dan worden bezoekers nog onvoldoende omgezet in potentiële klanten. Hier zijn altijd wel redenen voor: van een slechte waardepropositie en onduidelijke berichtgeving tot zwakke call-to-actions.

Een call-to-action is bijvoorbeeld best opvallend aanwezig en liefst nog in kleurcontrast. Niet alleen de grootte en de kleur  zijn belangrijk, maar ook de plaatsing van de button op het scherm.

Buttons over de hele breedte van het scherm zijn het meest gebruiksvriendelijk, dit voor zowel links- als rechtshandigen.

Het bouncepercentage van uw website is hoog.

Eerst en vooral, wat is het bouncepercentage? Dit is namelijk het percentage bezoeken waarbij bezoekers slechts één pagina bekijken (de instappagina) en de website vervolgens verlaten.

Wat doen bezoekers als ze niet kunnen vinden wat ze zoeken? Ze vertrekken! Als de kernpagina’s van uw website een bounce (van 50% of hoger hebben (wat betekent dat er meer gebruikers weggaan dan dat er blijven), wijst dat er op dat bezoekers de informatie waarin ze geïnteresseerd zijn niet vinden en is er voor hen dan ook geen enkele reden om op uw website te blijven. Dit is geen teken van een goede gebruikerservaring. We zoeken dan best ook uit wat hen precies wegjaagt.

Voorbeeld bouncepercentage

Het bouncepercentage is veel hoger op mobiele apparaten.

Dit zou kunnen wijzen op ernstige problemen met de gebruiksvriendelijkheid van uw website op mobiele apparaten. Zelfs als uw website mobielvriendelijk of responsief is, kunnen bepaalde UX-problemen ernstig zijn op mobiele apparaten. Bijvoorbeeld informatie die onvindbaar is, een te klein lettertype of problemen met de navigatie. Zo kan bijvoorbeeld een traditionele navigatie niet geschikt zijn voor mobiele apparaten. Een keuzemenu dat pas uitklapt na een simpele klik is een veel betere keuze. Een menu dat gedeeltelijk verborgen is, geeft de bezoeker de mogelijkheid om enkel en alleen de pagina aan te klikken die hij nodig heeft.

De websites van uw concurrenten lijken objectief gezien beter te zijn.

Als dit is wat u denkt, bent u heus niet de enige. Bezoekers openen vaak meerdere websites wanneer ze in de onderzoeksfase zitten. Als ze websites naast elkaar openen en als de website van een concurrent in alle opzichten beduidend beter is en zorgt voor een meer bevredigende en een effectievere totale gebruikerservaring, dan zullen ze er ook naartoe surfen. Zou u niet hetzelfde doen?

Waarom zou u genoegen nemen met een slechte gebruikerservaring? Een website concurrentieanalyse in combinatie met een website SWOT-analyse zal zwakke punten en bedreigingen aan het licht brengen. Zodra u inzicht heeft in de zwakke punten van uw website, kunt u die omzetten in sterktes en kansen.

Bezoekers zijn niet betrokken bij de inhoud van uw website.

Wanneer was de laatste keer dat u onderzocht hebt hoe bezoekers met uw inhoud omgaan en vroeg u zich het volgende af:

  • Lezen ze de inhoud op mijn website?
  • Delen ze informatie op mijn website?
  • Hebben ze honger naar meer?

Als het antwoord ‘Neen’ is, is de kans groot dat er UX-problemen zijn met de inhoud. Problemen kunnen variëren van leesbaarheid van tekst tot bruikbaarheid van inhoud en vindbaarheid van de informatie.

Een UX-audit die eye tracking, heat maps en scroll maps bestudeert, kan gebruikersproblemen aan het licht brengen, terwijl kwalitatief onderzoek problemen met de eigenlijke inhoud kan ontdekken.

Kijk hoe mensen surfen op uw website

Gebruikersinterviews kunnen ook interessant zijn om nieuwe content te ontdekken of te maken. Een interessant voorbeeld hierbij is het verschil tussen mobiele gebruikers versus desktopgebruikers. Mobiele gebruikers zijn vaak buitenshuis als ze iets willen opzoeken en bijgevolg moet het ook vluchtig en snel gaan. Desktopgebruikers nemen dan weer meer tijd om pagina’s te bekijken en op zoek te gaan naar de info die ze nodig hebben.

Klaar om de gebruiksvriendelijkheid van uw website een boost te geven?
Aarzel niet en maak snel een afspraak!

Bezoekers hebben moeite met het vinden van informatie op uw website.

Herhaalde zoekopdrachten kunnen wijzen op problemen met de vindbaarheid van informatie. Heeft u een zoekfunctie aanwezig op de website, dan is het analyseren van de zoeklogs op de website een goed startpunt. Wat zijn de belangrijkste zoekopdrachten? Vinden gebruikers wat ze zoeken? Wat gebeurt er als u naar vergelijkbare trefwoorden zoekt? Wat komt er naar voren? Is de informatie onvindbaar of ontbreekt ze? Het bestuderen van de zoekresultaten kan ook aan het licht brengen welke informatie op uw website ontbreekt. 

Voorbeeld zoeklog

Uw team heeft niet het gevoel dat de website hen ondersteunt in hun werk.

Uw website moet uw hele team (verkoop, marketing, HR, operations, klantenservice, enz.) ondersteunen en hen helpen hun werk beter te doen. Er moet een goed gedefinieerde websitedoelstelling zijn voor elke afdeling binnen uw bedrijf.

Vraag uw collega’s hoe de website voor hen werkt. Als ze niets voor hen doet, of erger nog – ze vermijden ze als de pest – dan is er misschien een nog groter probleem. Het verkoopteam zou bijvoorbeeld de website moeten prijzen, omdat ze hen helpt bij het sluiten van deals. Als ze zich schamen om prospects naar de website te sturen, dan is er een probleem.

Uw klanten communiceren liever met een persoon dan met een website.

De trendverschuiving is duidelijk: jongere generaties (Millenials, Gen Z, etc.) houden er niet van om te bellen of te vergaderen. Ze zoeken liever informatie online dan dat ze persoonlijk advies vragen. 

Als ze u echter liever opbellen, dan kan dit ook een teken zijn dat het voor hen gemakkelijker is om u te bellen dan om uw website te gebruiken (een symptoom van slechte UX). Dit is natuurlijk niet goed: het draagt bij aan het verloop van klanten en het verhoogt uw kosten.

Enkele redenen waarom Millenials uw website zullen ontwijken zijn bijvoorbeeld dat de website niet mobielvriendelijk of responsief is, ouderwets is of belangrijke informatie mist. Andere mogelijkheden kunnen zijn dat de website niet aantrekkelijk is en er geen duidelijke call-to-action is. Een belangrijke vraag die we ons bijgevolg moeten stellen is dus hoeveel van deze problemen vermeden hadden kunnen worden met een goed ontworpen website?

Uw website trekt geen potentiële medewerkers en partners aan.

Als het gaat om websites, is iedereen gefocust op potentiële en bestaande klanten, maar hoe zit het met potentiële en bestaande medewerkers of partners?

Een effectieve website moet voor hen net zo aantrekkelijk zijn en u moet overwegen om daar doelen voor te stellen.  Als uw website geen significant aantal verzoeken om een baan of een partnerschap genereert, dan is dat waarschijnlijk te wijten aan soortgelijke redenen als waarom ze geen nieuwe zaken aantrekt. Voorbeeldige UX-principes zijn universeel en zouden voor alle doelgroepen moeten gelden: klanten, werknemers, partners, enz.

Website aanpassingen en veranderingen hebben weinig tot geen effect gehad.

Als u al verschillende veranderingen hebt geprobeerd die weinig tot geen effect hadden, dan is het misschien tijd voor een nieuw perspectief. Als mens zijn we vaak vooringenomen en hebben we een tunnelvisie. Daar is niets mis mee, maar soms staat die ons ook in de weg om nieuwe wegen in te slaan.

Veel websiteveranderingen worden nog altijd gedreven door meningen, aannames en giswerk. Vaak maakt een perspectief van buitenaf het verschil.

Klaar om de gebruiksvriendelijkheid van uw website een boost te geven? Doe dan een beroep op ons team van ervaren online marketingspecialisten. Zij staan te popelen om uw website aan een grondige analyse te onderwerpen en mogelijke problemen snel op te lossen. Aarzel dus niet en maak snel een afspraak!

Slimme digitale marketing
Hoe scoort uw online marketing ?

Registreer voor een vrijblijvende digitale marketingscan

SCAN MIJN DIGITALE MARKETING

Meer weten? Schrijf in voor onze nieuwsbrief