Ga je anno 2021 een bedrijf zoeken, dan doe je dat in de eerste plaats online. Het wereldwijde web zit vol potentiële klanten die op zoek zijn naar één URL met antwoorden op hun vragen.

Uw URL, uw website, uw digitaal visitekaartje. De vraag is dus niet of u een website nodig hebt. De vraag is hoeveel het kost om uw website te bouwen en te onderhouden.

We zouden u graag in twee regels het exacte antwoord kunnen geven, liefst nog correct tot op de eurocent. Maar er komt heel wat kijken bij het maken van een website, waardoor er geen vaste prijs op te plakken valt. In deze blog overlopen we de verschillende mogelijkheden en de prijskaartjes die daaraan vasthangen. Van zelf de handen uit de mouwen steken tot alles uit handen geven.

Wilt u toch graag die prijs tot op de eurocent weten?
Contacteer ons dan voor een kennismakingsgesprek en een offerte.

Wat en wie wilt u bereiken?

Voor u er een cursus html bijneemt, is het belangrijk om te bepalen wat het doel van uw website zal zijn. Wie wilt u bereiken en welke informatie wilt u via de website meegeven? Wilt u een waslijst aan functionaliteiten onder één dak of gaat het enkel om de vindbaarheid en zoekmachine marketing van uw bedrijf? Wanneer u dit bepaalt en afbakent, weet u of uw website een stevige kost mag worden of dat het minimale al voldoende is.

Wat u ook kiest, een eigen website is nooit weggegooid geld. Houdt u het bij de basics, dan nog draagt een website bij aan uw geloofwaardigheid en plaatst het u beter op de markt. U kan de lat ook een stuk hoger leggen om uw klanten altijd en overal van de beste klantenservice te voorzien. Overloop onze website-doelen-checklist en bepaal zelf wat u noodzakelijk vindt.

Mijn website:

  • Ondersteunt de betrouwbaarheid van mijn bedrijf.
  • Is een digitaal visitekaartje waarop klanten al mijn gegevens terugvinden.
  • Vergroot mijn bereik met sterke inbound marketing en content. (Bijv. blogs)
  • Zorgt voor een 24/7 bereikbaarheid. (Bijv. Een chatbot)
  • Geeft mijn klanten alle informatie mee in een uitgebreide FAQ.
  • Bespaart mij tijd door klanten online afspraken te laten maken.
  • Geeft me de tools om, via Google Analytics, het navigatiegedrag en de interesses van mijn bezoekers te meten.
  • Verzamelt klanteninformatie (naam, emailadres, …), zodat ik later met hen kan interageren.
  • Host een klantenportaal.
  • Heeft o.a. een webshop.

website laten maken kostprijs

De prijs voor de juiste look-and-feel of webdesign

Look: 3 tot 5 werkdagen

Het webdesign van uw website is zoals het interieur van uw kantoor, winkel of restaurant. U wilt dat de eerste indruk aantrekt, bij u past en vertrouwen uitstraalt. Daarnaast is het belangrijk dat het ontwerp de klant op een organische manier leidt naar de informatie die hij/zij nodig heeft. Daarvoor moet het webdesign passen bij de doelstellingen van uw online marketing.

Afhankelijk van het aantal pagina’s, templates, invulformulieren, etc. rekenen we bij Ontwerpia drie tot vijf werkdagen voor het ontwerpen van uw volledige website.

Feel: van 50 tot 500 uren

Een mooie website doet veel, een handige website nog veel meer. In de development fase gaan we met de designelementen aan de slag om ze in een gebruiksvriendelijk jasje te steken. Hier wordt er met woorden als ‘HTML & CSS’ en ‘CMS WordPress’ geslingerd en staat er codering, thematisering en PHP-programmatie op onze planning.

De prijsbepaling hiervoor is simpel. Hoe meer functionaliteiten, hoe meer werkuren, hoe hoger de prijs. Ook de complexiteit van sommige functionaliteiten bepaalt de prijs. U wilt natuurlijk dat een reservatiesysteem of klantenportaal, hoe complex ook, vlot werkt. Voor een standaard website rekenen we tussen de 50 à 100 werkuren voor onze developers. Voor grotere, complexere websites zit u al snel tussen de 100 en 500 werkuren.

Vaste en bijkomende kosten  

Een website bouwen heeft zijn prijs, een website hebben heeft dat ook. Enkele vaste en bijkomende kosten waar u rekening mee moet houden voor het totale kostenplaatje.

Vaste kosten

  • Domeinnaam
    De domeinnaam is het adres van uw website, bijv. ‘ontwerpia.be’. Hiervoor huurt u een plekje op het internet en dat kost geld. Daarvoor mag u per jaar op een kost van ongeveer €50 rekenen.
  • Hosting
    Zo, uw plekje is verzekerd. Om nu te zorgen dat mensen de website ook effectief kunnen terugvinden, is er hosting Zie het als een soort gastheer die uw bezoekers binnenlaat. Websitebureaus nemen deze taak meestal op zich en hanteren hiervoor een eigen tarief dat, in combinatie met de kost voor de domeinnaam, tussen de €200 en €300 per jaar ligt.

Bijkomende kosten:

U betaalt voor een eigen plek op het internet, dan wilt u ook dat mensen die plek bezoeken. Liefst van al vinden ze u vooral wanneer ze zelf naar u op zoek zijn. Via zoekmachines dus. Dit gebeurt niet willekeurig en kan u met de nodige investeringen zelf bijsturen.

  • SEO (zoekmachine optimalisatie)
    De digitale wereld evolueert snel. Bezoekers en potentiële klanten komen steeds vaker via zoekmachines bij bedrijven terecht en daar wilt u absoluut bij zijn. Een SEO-consultant is dan ook aan te raden om uw vindbaarheid te optimaliseren. Reken hiervoor op een uurtarief van €85 à €150.
  • Google Ads
    Naast SEO (het verschil tussen de twee leest u hier) zijn ook Google Ads interessant om bovenaan in Google te verschijnen. De slimme advertenties bestaan uit de zoekwoorden die bezoekers gebruiken om uw zaak te vinden en verschijnen tussen de organische zoekresultaten in.
    Hoeveel geld u hierin investeert, kiest u volledig zelf.
  • Copywriting
    Een merkenvisie aan de man brengen, is niet eenvoudig. Een copywriter brengt uw verhaal op een aantrekkelijke manier en loodst de bezoeker organisch doorheen de verschillende pagina’s van uw website. Bovendien optimaliseert een copywriter de teksten voor een betere vindbaarheid in zoekmachines. Reken hiervoor ongeveer €50 per pagina.

Handen uit de mouwen of uit handen geven?

Nu u weet wat er allemaal komt kijken bij het bouwen van een website, is de keuze aan u. Gaat u zelf een website maken of werkt u samen met een digitaal marketingbureau?

Wanneer u de afweging maakt, maak dan zeker ook de volgende berekening: Wat is uw eigen uurtarief en hoeveel werkuren zou u zelf in het bouwen van uw website moeten steken? En zal de kwaliteit dan even hoog liggen dan wanneer u professionals contacteert?

Daarnaast spaart de samenwerking met een bureau u ook heel wat kopzorgen uit. Conversie optimalisatie? Check. SEO? Check. Optimale functionaliteiten? Check. Hosting? Check… Loopt het ergens vast? Dan is dat met één telefoontje zo weer opgelost.

Hoeveel kost uw website bij Ontwerpia?

Om met de deur in huis te vallen: €85,00 per uur. Dat kunnen we u alvast vertellen. Wat dat voor uw website betekent? Dat hangt af van hoeveel werkuren er voor uw website in het strategisch denken, ontwerpen, programmeren, testen en lanceren kruipen. Daarom maken we voor elk project een duidelijke offerte op. Zo weet u waar onze uren en uw geld naartoe gaan.

Om u alvast een idee te geven:

  • Het sjabloon voor een website start vanaf €2.500
  • Een website op maat varieert tussen €3.500 en €20.000

Nood aan een volledig nieuwe website of een opfrissing van uw huidige?
Onze bouwers staan voor u klaar!

Slimme digitale marketing
Hoe scoort uw online marketing ?

Registreer voor een vrijblijvende digitale marketingscan

SCAN MIJN DIGITALE MARKETING

Meer weten? Schrijf in voor onze nieuwsbrief