Google Adwords heeft een hele evolutie afgelegd. Door de jaren heen zijn er tal van nieuwe mogelijkheden en opties bijgekomen. De interface is drukker geworden met tal van knoppen, tabs of Google Adwords optimalisatie tips.

Niet makkelijk meer voor iemand die niet dagelijks met deze materie bezig is. Kan je als ondernemer daarom advertenties in Google negeren? Zeker niet!

In deze blog presenteer ik enkele tips om het succes van uw online advertenties te meten. Enkele parameters die snel vertellen of de campagne goed draait of dat enkele ingrepen nodig zijn om deze terug op de rails te krijgen. We starten met wellicht wel de 3 belangrijkste indicatoren, nl. het doorklikpercentage (CTR), de kosten per conversie (CPC) en de kosten per acquisitie (CPA).

Zijn uw resultaten voldoende representatief?

Alvorens te starten met de resultaten te controleren, kijk je best eerst naar de ingestelde termijn rechts bovenaan. Bekijk je de resultaten van de afgelopen maand, van de voorbije week, of van gisteren? De resultaten kunnen er helemaal anders uitzien. Wees dus attent dat je een termijn selecteert die voldoende draagkracht heeft. Een periode van 14 dagen of een maand kan al voldoende representatief zijn. Check of de geselecteerde zoekwoorden of advertenties toch minstens 100 vertoningen hebben.

Adwords metrics

Click-through rate (CTR)

Het doorklikpercentage is simpelweg de verhouding tussen het aantal kliks (#klikken) op de advertenties ten opzicht van het aantal keer deze advertenties werden getoond (#vertoningen). Het doorklikpercentage vloeit voort uit de posities en de kwaliteit van de advertenties. Volgens Google is een CTR van boven 1% aanvaardbaar en draait een gemiddelde campagne rond de 2% à 3%. Alles boven de 5% wordt als goed tot uitstekend beschouwd.

Wat kan je doen om het doorklikpercentage te verbeteren?

  • Verhoog de maximum bid op zoekwoorden die ranken op een positie lager dan 3.
  • Indien verschillende advertenties actief zijn, onderbreek dan deze met het laagste doorklikpercentage.
  • Gebruik het zoekwoord in de titel en tekst van de advertentie.
  •  Maak indien mogelijk gebruik van opvallende woorden zoals ‘korting’, ‘gratis’, ‘beste prijs’,… .
  • Laat een advertentie meer opvallen met behulp van sitelinks.

Cost per Click (CPC) of Pay per Click (PPC)

De kost per klik, is de gemiddelde prijs die je betaalt voor elke klik op een advertentie. Deze prijs wordt bepaald door de kwaliteit van jouw advertentie en de aanwezige concurrentie op de gekozen zoekwoorden. Hoe meer concurrentie, hoe hoger de prijs die je moet betalen om top rankings te halen. Hoe hoger de kwaliteitsscore van jouw advertenties, hoe lager de CPC.

Een aanvaardbare CPC hangt af van de zoekwoorden die je opneemt in de campagne.  Zijn er meerdere concurrenten die meebieden op de geselecteerde zoekwoorden, dan zal je meer betalen voor elke klik. Google geeft in zijn zoekwoorden tool een idee van de geschatte kost per klik. In onderstaand voorbeeld zie je hoe de kost per klik van zoekwoorden ver uit elkaar kunnen liggen. De duurste zoekwoorden zijn te vinden in de markt van de leningen en verzekeringen.

CPC Adwords
Enkele tips om de kost per klik (CPC) naar beneden te halen:

  • Verlaag de maximum bid op zoekwoorden waar de huidige maximum bid de effectief betaalde prijs per klik ver overschrijdt. U betaalt hier te veel. Zorg er wel voor dat de rankings niet dalen.
  • Kies voor long tail zoekwoorden, waar de concurrentie minder aanwezig is.
  • Zorg dat een advertentie naar een relevante pagina’s op de site linkt. Dus niet allemaal naar de startpagina linken!
  • Maak voor elk product of dienst verschillende advertentie groepen waarin je telkens combinaties van relevante zoekwoorden opneemt.
  • Een snelle laadtijd van de landingspagina heeft een positief effect op de CPC.

Conversie percentage and CPA (Cost per Acquisition)

Het aantal conversies die op de website gebeuren door bezoekers via de Google advertenties, meten natuurlijk ook het succes van een advertentiecampagne. Deze metric gaat dus nog een stapje verder dan het doorklikpercentage (CTR). Want het meet ook de prestaties van de website. Heeft de campagne hoge doorklikpercentages, maar weinig conversies, dan is dat een sterk signaal dat de website ondermaats presteert. Bezoekers vinden niet wat ze verwachten.

Conversies op een website zijn bv. een inschrijving op een nieuwsbrief, of het downloaden van een brochure, het bezoeken van de winkelpagina of een verkoop of transactie. In geval van een webshop kan dus ook de kost per acquisitie (CPA) worden gemeten. Hoeveel kost het om een online verkoop of transactie te realiseren? Hiermee krijg je een duidelijk zicht op de rendabiliteit van uw advertenties.

Hoe kan je de CPA in Adwords instellen?

Onder de tab ‘hulpprogramma’s en analyse > conversies’ kan u ingestelde doelen uit Google Analytics in Adwords importeren. Zo kan je in Adwords analyseren of uw doelstellingen behaald worden. Adwords toont ook de kosten per conversie en het aantal conversies. Let op, Adwords toont de conversie met enkele dagen vertraging. Als je dus gaat kijken naar de kosten per conversie van de afgelopen dagen, heb je veel kans hier geen enkele conversie terug te vinden.

Hoe presteren jouw advertenties in Google? 

Indien uw advertentiecampagnes niet optimaal presteren, geeft u teveel geld uit. U betaalt dan een te hoge prijs voor elke klik. Of meet u te weinig conversies, vraag dan advies bij een partner met kennis ter zake. Naast deze handige tips rond Google Adwords optimalisatie hebben wij nog andere oplossingen voor u in petto.

Andere populaire berichten zoals deze

    Digitale Marketing is de toekomst.
    Is uw organisatie er klaar voor ?

    Zet deze uitdagingen om in kansen voor uw business

    Ga voor een beter resultaat

    Meer weten? Schrijf in voor onze nieuwsbrief

    Over de auteur(s)

    Bert is inbound marketing vormgever bij Ontwerpia. Hij adviseert en ontwikkelt digitale marketing voor bedrijven en organisaties. Contacteer hem via twitter @BertSchouppe of LinkedIn