Heb je PDF’s die dienen als download op je website? Zijn PDF’s belangrijk voor je website, dan leer je best ook hoe je deze PDF’s kan optimaliseren voor zoekmachines. In deze blog presenteer ik je 7 tips waarmee je een PDF SEO proof maakt.

We geven wel voorkeur aan HTML pagina’s. Deze laden het snelst en zijn het best herkenbaar voor zoekmachines. Een HTML pagina heeft namelijk een herkenbare header codering met een titel en META data. En het zijn net deze die zoekmachines duidelijk maken voor welke zoekwoorden deze pagina wilt ranken.

Met andere woorden, een PDF is niet de meest ideale format om SEO content op je website aan te bieden, desalniettemin worden ze wel geïndexeerd door Google.

PDF’s kunnen ook wel goed scoren voor long-tail zoekwoorden, of zoekopdrachten die drie of meer woorden tellen. Het is minder realistisch dat PDF’s de top van de zoekresultaten halen voor short-tail zoekopdrachten.

Voor sommige situaties bieden PDF’s wellicht een ideale oplossing. Ben je bijvoorbeeld restauranthouder en wil je bezoekers op je website de mogelijkheid geven om je menu’s via een PDF te downloaden. Kan je hierdoor sneller prijzen en layout aanpassen. Of ben je advocaat dan kan je wetteksten ook als download beschikbaar maken in plaats van saaie en ellenlange teksten op je website te tonen.

Net als andere webpagina’s worden PDF’s opgenomen in de zoekmachine resultaten.Het is een misverstand dat PDF’s geen goede rankings kunnen halen. De waarheid ligt eerder in het feit dat vele PDF’s niet geoptimaliseerd zijn. Deze optimaliseren kan dus een snelle en gemakkelijke winst in zoekmachines opleveren.

Our algorithms don’t let different filetypes slow them down; we work hard to extract the relevant content and to index it appropriately for our search results.

Source: Google

7 SEO tips voor je PDF’s:

1. Maak PDF’s die zoekmachines kunnen lezen

Zoekmachines zijn in staat om je PDF te doorzoeken. Voorwaarde is wel dat deze PDF gemaakt is vanuit een programma dat werkt met teksten, zoals Word of Adobe Indesign. En dat deze PDF niet gemaakt werd in een programma dat afbeeldingen maakt zoals Photoshop.

2. Gebruik je zoekwoorden in de titel en benaming van de PDF

Misschien wel de makkelijkste tip, maar toch vaak over het hoofd gezien. Optimaliseer de documentinstellingen en de benaming van je PDF document! Het is algemeen bekend Google heel graag kijkt naar de Titel tag van een een HTML pagina. Wel deze regel geldt dus ook voor een PDF.

Hoe je een PDF noemt, de benaming van het document wordt gebruikt in de URL. Gebruik dus een mooie benaming waar je de zoekwoorden in verwerkt.

 

PDF-SEO-Tips

 

3.  Plaats hoofdingen in je tekst

Heb je toegang tot een Acrobat PDF writer, gebruik deze dan om de hoofdingen aan je PDF toe te voegen. Hoofdingen zijn de H1,H2, H3, … waarvan algemeen bekend is dat ze ook bijdragen aan de zoekmachine optimalisatie van een pagina. Dus ook voor een PDF.

Ga in je PDF writer op zoek naar de TouchUp Reading Order Tool of toolbar. Hiermee kan je de hoofdingen op relevante titels plaatsen.

touch-up-reading-PDF

4. Hou de bestandsgrootte zo klein mogelijk

Hoe groter je PDF, hoe langer het duurt vooraleer de PDF zich opent voor de website bezoeker. Als je PDF te traag laadt zal dit nadelig zijn voor de gebruikerservaring en je zoekmachine optimalisatie. De resolutie van de afbeeldingen in je PDF en het aantal pagina’s bepalen heel wat. Toch kan je ook met de Adobe Acrobat PRO je PDF opslaan als een ‘Geoptimaliseerde PDF’.

5. Schrijfbeveiliging

Zorg ervoor dat je PDF’s niet toelaten dat er inhoud gewijzigd wordt. Anders kan men jouw PDF openen, wijzigingen aanbrengen of links invoegen en dit opslaan op je website.

6. Save niet in de laatste versie van Acrobar PDF

Bewaar je PDF niet in de laatste versie van Acrobat PDF, maar sla de PDF op als een oudere versie. Veel bezoekers gebruiken nog niet de laatste versie van Acrobat Reader.

7. Linkbuilding

Deze tip draagt daarom niet direct bij tot de zoekmachine optimalisatie van je PDF, maar wel tot SEO van andere pagina’s op je website. Links die je in je PDF plaatst met een geschikte ankertekst worden meteen backlinks wanneer je PDF ook op andere websites gebruikt wordt. Heel handig!

Zo dit waren mijn tips om je PDF’s te optimaliseren voor zoekmachines. Samenvattend kan je met deze checklist PDF’s SEO proof maken:

  • Maak PDF’s die zoekmachines kunnen lezen
  • Gebruik zoekwoorden in de titel en benaming van de PDF
  • Plaats hoofdingen in je tekst
  • Hou de bestandsgrootte zo klein mogelijk
  • Maak je PDF niet beschijfbaar
  • Save niet in de laatste versie van Acrobar PDF
  • Plaats links naar andere webpagina’s

Met een gewone PDF reader ga wel veel van bovenstaande tips niet kunnen uitvoeren. Zo zal je met een PDF reader de documentinstellingen niet kunnen instellen of geen hoofdingen plaatsen.

Zijn PDF’s belangrijk voor je website en talrijk, overweeg dan zeker een PDF writer aan te schaffen zodat je de zoekmachine optimalisatie helemaal kan benutten.

PDF’s verbergen voor zoekmachines

En wie weet wens je helemaal niet dat je PDF’s in de zoekmachine resultaten opduiken. Dan ook heb je mogelijkheden om dit in te stellen en aan Google meedelen dat ze deze documenten niet mogen tonen.

Ofwel plaats je een ‘noindex’ link naar de PDF. Dit zal er dan als volgt gaan uitzien in de code : <a href=”https://www.linknaarjepdf.be/naam.pdf” index=”noindex”>klik hier</a> .

Of voeg een ‘X-Robot-Tag:noindex’ toe aan de HTTP header van je website of webpagina.

En nu is het jouw beurt. Ga aan de slag met deze tips en hou me op de hoogte van jouw resultaten. Heb jij veel PDF’s op jouw website staan? Of zie je interessante toepassingen om downloadbare documenten op jouw website te gaan gebruiken?

Digitale Marketing is de toekomst.
Is uw organisatie er klaar voor ?

Zet deze uitdagingen om in kansen voor uw business

Ga voor een beter resultaat

Meer weten? Schrijf in voor onze nieuwsbrief

Over de auteur(s)

Bert is inbound marketing vormgever bij Ontwerpia. Hij adviseert en ontwikkelt digitale marketing voor bedrijven en organisaties. Contacteer hem via twitter @BertSchouppe of LinkedIn