Content creatie is een taak die vele online marketeers bovenaan hun prioriteitenlijst hebben staan. Volgens CopyPress is content marketing topprioriteit voor ruim een derde van de marketeers. Een verdubbeling tegenover vorig jaar (+84%) en zelfs meer prioriteit dan sociale media!

Content creatie is geen gemakkelijke opdracht, maar je haalt er wel voldoening uit. Content marketing is intensief en een belangrijke opdracht voor vele websites. Het is een taak die om een iet of wat methodische of systematische aanpak vraagt.

Onderzoek naar een goed onderwerp is een must!

Weet jij waar je klanten zich in interesseren? Ben je zeker? Zo ja, dan ben je al aardig op weg. Zo niet, dan kan je dit met onderstaande tips trachten achterhalen.

Een belangrijke bron van informatie zijn de bezoekersstatistieken van je website. Die bieden een schat aan informatie!

bezoekersstatistieken bieden een schat aan informatieWe trachten te achterhalen welke content of webpagina’s het beste worden gesmaakt. Vinden jouw website bezoekers je content voldoende interessant om verder te lezen of verder te klikken of verlaten ze je website?

Parameters waar we naar gaan kijken zijn engagement, sociale traffic en conversies.

Goede content engageert bezoekers

We stellen dat goede content je website bezoekers engageert en aanzet tot verdere actie. We leggen dus een verband tussen de vertoonde inhoud op een website en het engagement van bezoekers op deze pagina’s.

Eerst wil ik toch ook even duiden dat engagement meer een begrip is, dan een tastbare parameter. Voor iedere website kan engagement wat anders betekenen. Bij een website met heel wat blogitems betekent dit misschien het lezen van meerdere blogs. Engagement bij een webshop is misschien het bekijken van een product en offerte aanvraag. Waarom bestaat je website? En wat betekent engagement voor jouw website?

Engagement heeft een duidelijke kwalitatieve dimensie, wat niet altijd kwantitatief uit te drukken valt. We gaan ons dus niet op één indicator baseren, maar een verzameling van signalen bekijken.

Onze favoriete tool Google Analytics heeft een pasklare oplossing om het vertoonde engagement op je website te rapporteren.

Onder de tab Doelgroep >> Gedrag >> Engagement krijg je de bezoeksduur te zien en op een volgende tab de bezoekdiepte, of het aantal pagina’s per bezoek.

Een bezoeker die via Google Search binnenkomt en gedurende 5 minuten een 10-tal pagina’s bekijkt om de volgende dag de website opnieuw te bezoeken toont meer engagement dan een bezoeker die 2 pagina’s bekijkt in 2 minuten en daarna nimmer terugkeert.

google analytics engagement

Bezoekersfrequentie

Een andere interessante parameter is de bezoekersfrequentie. Een bezoekers die het voorbije jaar 10 keer jouw website bezocht heeft, toont een lager engagement dan een bezoekers die ook 10 keer jouw website heeft bezocht, maar dan tijdens de voorbije maand.

Google Analytics rapport de bezoekersfrequentie onder Doelgroep >> Gedrag >> Frequentie en geschiedenis.

bezoekersfrequentie-google-analytics

Let wel, alle nieuwe bezoeken worden ook geplaatst onder de eerste groep of bezoeken die binnen de 24 uur of 0 dagen terugkeren naar de website. Filter deze bezoeken met het geavanceerde segment ‘terugkerende bezoekers’.

Content Efficiëntie Rapport

Een rapport voor je Google Analytics dat de efficiëntie van een webpagina meet, kan je hier downloaden.

content efficiëntie rapport

Dit rapport toont voor elke pagina informatie zoals instappunten, unieke bezoekers, bounces, gemiddelde tijd op pagina en behaalde doelen. Met dit rapport krijg je meer inzicht hoe je bezoekers reageren om op de content van een webpagina. Wat werkt en wat werkt minder goed?

Verwijzingen & Sociale media traffic

Sterke content gaat ook viraal via sociale media. Verwijzingen of backlinks, likes of shares zijn signalen dat de gepresenteerde inhoud op een webpagina voldoende interessant is om naar te verwijzen of te delen via sociale media kanalen.

Verwijzingen

Binnen Google Analytics heb je hier ook toegankelijke oplossingen. Onder Verkeersbronnen >> Bronnen >> Verwijzingen vind je een overzicht van alle domeinen die traffic naar jouw website brengen.

Wanneer je dan klikt op een domeinnaam, krijg je een overzicht van alle verwijzende URL’s die van deze externe website komen.

Dit rapport toont enkele gemiddelden die elk bezoek van een extern domein of webpagina hebben opgebracht. Het gemiddeld aantal bezochte pagina’s, de gemiddelde bezoeksduur en het bounce percentage tonen jou welke van deze websites of domeinen kwalitatieve bezoeken naar je website brengen.

Traffic uit sociale media

Ook hier heeft Google Analytics een pasklare standaard rapport. Met het toenemend belang van sociale media, heeft Google in zijn analytics tool het laatste jaar een flinke inhaalbeweging gemaakt. Eerst lag de focus uitsluitend op Google+, maar nu vind je rapportering over alle populaire sociale media platformen.

Kijk in Google Analytics onder Verkeersbronnen >> Sociaal >>Netwerkverwijzingen.

Dit rapport lijkt sterk op het rapport voor de verwijzende websites. Verschillend is wel dat wanneer je klikt op een sociaal media kanaal, je een overzicht krijgt van alle landingspagina’s jouw website.

Hiermee krijg je dus een overzicht van alle pagina’s op je website die voor je publiek voldoende interessant waren om te delen via sociale media. De populaire pagina’s moeten je toch wat inspiratie geven om je toekomstige content marketing te gaan invullen.

Conversies

Last but not least heb je de conversies op je website. Een conversie gebeurt wanneer een bezoeker iets doet wat je van hem verlangt om te doen, bijvoorbeeld een video bekijken, een formulier invullen, een product kopen, …. noem maar op.

Heb je een actiegerichte website, dan zal een conversie eerder bestaat uit een klik op een knop of een inschrijving op een nieuwsbrief. Een conversie op een content website met vele blog items zal dan eerder gaan naar een bezoek waarin meer dan 5 pagina’s werden bekeken (cf. engagement hierboven).

Wanneer je doelstellingen zijn ingesteld, heeft Google Analytics ook heel wat standaard rapportering mogelijkheden.

Klik in Google Analytics onder Conversies >> Doelen >> Overzicht.

conversie-optimalisatie

Hier krijg je in direct een overzicht van alle URL’s die een conversie hebben gerealiseerd. Met de doeloptie filter bovenaan kan je dit voor elke doelstelling afzonderlijk gaan bekijken.

In plaats van de locatie, kan je ook een ranking van alle bronnen laten tonen. Zo krijg je dus een overzicht van welke bronnen het beste converteren voor elke doelstelling. Dat is pas interessant! Wanneer je weet welke onderwerpen via welke bronnen goed converteren zijn mogelijke pistes om meer content voor te gaan creëren.

Deze rapporten geven een aanzet om je website en content marketing te gaan uitbouwen met de feedback van je bezoekers. Of het nu via engagement, verwijzingen of sociale media blijkt. Je maakt content voor je publiek en wanneer zij tonen dat dit het smaakt, kan je hier verder op bouwen.

Andere populaire berichten zoals deze

Digitale Marketing is de toekomst.
Is uw organisatie er klaar voor ?

Zet deze uitdagingen om in kansen voor uw business

Ga voor een beter resultaat

Meer weten? Schrijf in voor onze nieuwsbrief

Over de auteur(s)

Bert is inbound marketing vormgever bij Ontwerpia. Hij adviseert en ontwikkelt digitale marketing voor bedrijven en organisaties. Contacteer hem via twitter @BertSchouppe of LinkedIn