Het WK voetbal staat weer voor de deur en dat is voor veel bedrijven de ideale gelegenheid om uit te pakken met creatieve marketing- en reclamecampagnes!

Zo ziet u praktisch alle bier- en sportmerken grootse en indrukwekkende campagnes lanceren rond deze tijd. Wist u dat ook voor uw bedrijf het WK interessante kansen biedt op het vlak van contentmarketing?  Lees er meer over in deze blogpost.

WK 2014: facts & figures

Voetbal is momenteel de invloedrijkste en populairste sport ter wereld. De marketingbudgetten die in deze industrie worden gepompt door sponsors, televisiestations en investeerders zijn astronomisch.

De hoeveelheid geld gaat gepaard met de populariteit van het spel: zo werd de WK-finale tussen Duitsland en Argentinië in 2014 maar liefst door bijna een miljard mensen bekeken!

Tijdens het WK 2014 werd er ook massaal (gemiddeld 2,5 keer per internetgebruiker ter wereld) gegoogeld op de term football/soccer. Sindsdien is deze zoekterm nog populairder geworden en is het aantal internetgebruikers gestadig gestegen.

Bovendien is voetbal de favoriete sport van heel wat YouTube-kijkers, is het aantal livestreams nog toegenomen en is de hoeveelheid content over voetbal exponentieel gegroeid.

WK-zoekwoorden Google Trends

Bon: Google Trends – Zoektermen tijdens vorig WK 2014

Deze massale aandacht voor het voetbal biedt dus heel wat interessante kansen voor uw onderneming! De wereldbeker is gericht op een specifieke doelgroep en deze doelgroep is op zoek naar herkenbare content tijdens het evenement.

Er zijn heel wat creatieve mogelijkheden om uw merk, producten of diensten in de kijker te zetten met eigen content. Zorg er wel voor dat uw boodschap goed zichtbaar is en relevant is voor alle fans en supporters!

Wanneer moet u inzetten op contentmarketing tijdens het WK 2018?

Welk tijdskader moet u voor uw marketingacties in acht nemen? Uit de zoekresultaten van het vorige WK blijkt dat een maand voor het toernooi (midden mei) de term ‘voetbal’ meer opdook in de zoekresultaten en dat duurde gemiddeld tot 14 dagen na het WK. Profiteer van hoogtepunten wanneer bijvoorbeeld de Belgische ploeg speelt of de finaledag.

Welke doelgroep moet u aanspreken met welke content?

Tijdens het vorige WK bleken vooral de mannelijke millennials zeer actief op digitale platformen. Het is dus de kunst om uw content aan te passen aan dit specifieke publiek! Het populairste type content tijdens het WK zijn de hoogtepunten zoals de finale en samenvattingen van wedstrijden.

Laat u inspireren!

Enkele voorbeelden van succesvolle content marketingcampagnes.

Miljoenen mensen die allemaal tegelijk gefocust zijn op één evenement: de gelegenheid bij uitstek voor marketeers om alles uit de kast te trekken en een beetje van die aandacht mee te pikken. Enkele voorbeelden van succesvolle content marketingcampagnes:

Google en het WK 2014

Tijdens het WK 2014 was Google een van de pioniers in het delen van content zoals opstellingen, live scoreborden en hoogtepunten. Bovendien integreerde Google het WK in Street View zodat mensen een kijkje konden nemen in de voetbalstadia enz..

Budweiser

Het biermerk Budweiser lanceerde een microsite voor haar ‘Rise as One’ campagne die fungeerde als platform voor alle videogerelateerde en sociale content tijdens het vorige WK. Daarnaast gebruikte Budweiser Twitter Cards om hun fans te laten stemmen voor de FIFA Man of the Match.

Ontdek hier hoe Adidas met contentmarketing scoorde op het WK 2014.

Ook dit jaar nemen veel bedrijven het WK te baat om succesvolle marketingcampagnes te organiseren. FOX Sports, bijvoorbeeld, gaat exclusieve content van het WK voetbal uitzenden op Twitter en Snapchat.

Traditionele televisiestations kunnen in hun verslaggeving immers niet langer om sociale media heen en moeten door slimme samenwerkingen een jongere generatie sportfans zien te bereiken. Deze jongeren kijken namelijk minder televisie en spenderen meer tijd op sociale media.

Snapchat zal tijdens het WK in Rusland content van FOX publiceren via de zogenaamde ‘Publisher Stories’, waar een collage van wedstrijdbeelden in magazine-vorm te zien is. Ook worden er dagelijks video’s en animaties verspreid met hoogtepunten van duels en analyses van experts.

In eigen land heeft onze nationale biertrots Jupiler de naam van het biermerk tijdelijk veranderd in ‘Belgium’ De naam gaat gepaard met de campagne #wearebelgium om de Rode Duivels te ondersteunen.

De bierbrouwer wil naar eigen zeggen een ‘volksbeweging’ creëren rond de nationale ploeg. Daarnaast zijn onze eigen Rode Duivels erg actief op sociale media. Vooral Facebook en Twitter puilen uit met ‘Duivels’ nieuws en content.

Jupiler-Belgiu

Foto: Tijdens het WK 2018 verdwijnt ‘Jupiler’ voor even en drinken we ‘Belgium’

Voelt u de inspiratie al opborrelen?
Neem dan vandaag nog contact op met ons!

Spring ook op de kar met contentmarketing tijdens het WK 2018!

Kortom: veel succesvolle marketingcampagnes en acties rondom het WK. Als marketeers kunnen wij hier ook een graantje van meepikken. Uw bedrijf beschikt niet over de enorme budgetten die een multinational ter beschikking heeft, maar ook met weinig middelen kunt u het verschil maken!

Veel ondernemers vergeten immers dat ze veel kunnen halen uit de hype die er ontstaat tijdens het komende WK. Nu iedereen volop zal meeleven met onze Rode Duivels, is het voor vele mensen leuk om gerelateerde content te verorberen waarin creatief wordt ingespeeld op het WK.

  • Enkele concrete ideetjes waar u weinig middelen voor nodig heeft:
  • Bent u een bakker? Maak dan een speciaal WK-brood en plaats een foto ervan op Facebook.
  • Als slager kunt u misschien een speciaal hapjesassortiment samenstellen om te verorberen tijdens de WK-matchen. Deel een foto van uw hapjesschotel op Twitter of Facebook.
  • Heeft u een drankenwinkel? Maak dan een foto van de speciale WK-biertjes en promoot dit aanbod op Twitter of Facebook of schrijf er een leuke blogpost over!
  • Enz..

Op zoek naar inspiratie, maar geraakt u er zelf niet uit? Neem dan vandaag nog contact op met ons! Wij denken graag met u mee!

Enkele recepten van Ontwerpia voor uw WK-campagne:

  • We bereiden u tijdig voor, anticiperen op zoekvolumes en we zorgen ervoor dat u als bedrijf zichtbaar bent tijdens het WK.
  • We pluizen uit op welke platforms u aanwezig moet zijn, op welke dagen en zoeken naar de juiste zoektermen.
  • We stemmen uw content af op uw doelpubliek. Het WK spreekt immers een specifiek publiek aan dat op zoek is naar relevante, herkenbare en aantrekkelijke content.
  • We zetten stevig in op YouTube, het grootste en populairste kanaal tijdens het WK.
  • Creatief opvallen met content is de boodschap!

Denkt u al creatief na over de mogelijkheden die het komende WK biedt voor uw merk of bedrijf? Wij denken graag met u mee! Doe een beroep op onze ervaring en inzichten en daag ons uit!

Digitale Marketing is de toekomst.
Is uw organisatie er klaar voor ?

Zet deze uitdagingen om in kansen voor uw business

Ga voor een beter resultaat

Meer weten? Schrijf in voor onze nieuwsbrief

Over de auteur(s)

Bert is inbound marketing vormgever bij Ontwerpia. Hij adviseert en ontwikkelt digitale marketing voor bedrijven en organisaties. Contacteer hem via twitter @BertSchouppe of LinkedIn