Een pandemie, zet de hele wereld op zijn kop. Ook de bedrijfswereld blijft helaas niet gespaard. Wat zijn nu de gevolgen voor online of digitale marketing?
Enerzijds zullen, door de onzekerheid over de financiën, meer ingrijpende keuzes uitgesteld worden. De kans is bijvoorbeeld groot dat logistieke problemen roet in het eten zullen gooien. Anderzijds, biedt deze crisis ook kansen voor consumenten en bedrijven. We zetten graag voor u een aantal interessante tips op een rijtje.
Maak een aparte FAQ-pagina aan.
In tijden van crisis zitten mensen met ontzettend veel vragen. “Kan ik mijn bestelling ook online plaatsen?”, “Leveren jullie ook aan huis?” en “Kan ik mijn geplande afspraak verzetten?” zijn een aantal voorbeelden van de vele vragen die klanten zich op dit moment stellen. Beantwoord deze vragen proactief op een aparte FAQ-pagina (FAQ = Frequently Asked Questions of veelgestelde vragen) en zorg ervoor dat deze pagina met slechts één klik toegankelijk is via uw homepage.
Crisis = veel vragen! Beantwoord deze proactief op een aparte FAQ-pagina.
Houd proactief contact met uw klanten.
Uw klanten zijn op zoek naar informatie en willen bijvoorbeeld de zekerheid dat u, als bedrijf, kunt leveren. Zorg er dus voor dat u proactief communiceert over alle bedrijfs- of productbeschikbaarheidsupdates. Pas bijvoorbeeld uw openingsuren aan op uw website. De website is dan ook het belangrijkste online kanaal deze dagen. Zoek regelmatig contact, maar zorg ervoor dat u niet gaat spammen.
Gebruik o.a. social media om contact te leggen met uw klanten.
Mensen zijn sociale dieren en crisissen als deze dreigen die belangrijke banden te verbreken. Nu we allemaal thuis zitten, zal het gebruik van social media alleen maar toenemen. Menselijke interactie blijft dan ook belangrijk in tijden van crisis. Video meetings en chatboxen zijn hier enkele goede tools voor. Daarnaast hebben we bijvoorbeeld ook Facebook en Instagram Live. Die maken het mogelijk om bijvoorbeeld online lessen te geven. Laat fysieke afspraken die ook vanop afstand kunnen gebeuren dan ook gewoon doorgaan in videovorm.
Menselijke interactie blijft belangrijk in tijden van crisis. Gebruik o.a social media om contact te leggen met je klanten.
Geef klanten de mogelijkheid om hun aankopen elektronisch te doen.
Geeft u uw klanten al de mogelijkheid om hun bestellingen via mail, telefoon of website te doen? Zeker doen, want het is een fluitje van een cent. Google Spreadsheets en Google Forms kunnen u hier al aardig bij helpen. Zet al uw producten en bijhorende bestelcodes in een spreadsheet en laat uw klanten hieruit kiezen. Bestellingen kunt u dan via mail laten doorsturen of via telefoon.
Wilt u zo weinig mogelijk manueel werk? Gebruik dan Google Forms. Hiermee kunt u makkelijk invulformulieren maken. Uw klanten kunnen zo de producten aanduiden die ze willen bestellen. Deze bestelling wordt daarna automatisch verzonden en opgeslagen.
Bovenstaande tips zijn uiteraard voor wie geen webshop heeft. Heeft u wel een webshop? Ook dan hebben we enkele tips voor u. Zo kunt u bijvoorbeeld minder verzendingskosten aanrekenen, het minimum bestelbedrag voor een gratis verzending verlagen of klanten de mogelijkheid geven om gratis te retourneren, indien dit nog niet het geval is.
Kies voor thuislevering.
Wilt u echt volledig handsfree gaan? Kies dan zeker voor thuislevering. Op die manier voorkomt u niet alleen elke vorm van fysiek contact tussen medewerkers en klanten, maar kunt u ook medewerkers die niets of weinig om handen hebben vanwege de verplichte sluiting, nuttig inzetten. Een win-winsituatie dus voor beide partijen. Het is ook handig om klanten vooraf te laten betalen, zodat de bestelling gewoon aan de deur afgeleverd kan worden. Dit is niet alleen veilig, maar ook efficiënt.
Kies voor thuislevering, indien u een fysieke winkel hebt, en laat klanten vooraf betalen zodat er geen fysiek contact is.
Evalueer uw marketing- en verkoopaanpak.
Vaak heeft men weinig tijd om, bijvoorbeeld, de website te updaten door de hoge werkbelasting. Nu is het perfecte moment om uw bedrijfswebsite opnieuw te bezoeken en ervoor te zorgen dat uw bedrijf goed uit de verf komt.
Dit is ook de ideale periode om uw marketingstrategie eens te herbekijken. Een grondig onderzoek zal zeker aantonen dat veel van het in het verleden geproduceerde marketingmateriaal dringend moet opgefrist worden. Dit is een geweldige kans om enkele kenmerken van de zichtbaarheid en van de promotiestrategie van uw bedrijf te verfijnen. Denk maar aan uw website content, SEO (Search Engine Optimization) of uw content marketing op al uw online kanalen.
Besteed aandacht aan uw zoekmachineoptimalisatie.
Terwijl het verkeer op basis van, bijvoorbeeld, merkgerelateerde zoekwoorden moeilijk zal zijn, zullen informatieve zoektermen een groter verkeer kennen. Hebt u, bijvoorbeeld, een blog? Gebruik hem dan ook! Het is nu het ideale moment om meer aandacht te besteden aan de redactionele inhoud van uw website. Informeer, in de eerste plaats, uw websitebezoekers en stel hen gerust in deze bizarre tijden.
Besteed aandacht aan uw zoekmachineoptimalisatie. Informatieve zoekwoorden kennen een hoger aantal klikken.
Blijf werken aan uw naamsbekendheid.
Wat na de crisis? Het is essentieel om nu al een plan klaar te hebben voor de herstelfase. Daarom is het dan ook belangrijk en verstandig om nu meer te focussen op branding in plaats van performance. Laat uw klanten vooral zien dat u om ze geeft en dat u er voor ze bent. Empathie is hier dan ook het sleutelwoord.
Op data gebaseerde marketing is belangrijker dan ooit.
Misschien eerst even kort verduidelijken wat op data gebaseerde marketing, ook wel data-driven marketing, precies is. Data-driven marketing is, simpelweg, uw marketinginspanningen baseren op data. Belangrijk hierbij is dat u deze data ook nog moet interpreteren. De menselijke kijk op data is onontbeerlijk. In tijden van crisis kunnen vele marketinginspanningen dan ook gewoon doorgaan. Op data gebaseerde marketing is hier niet weg te denken. Want hoe kunt u nu beter uw return on investment (ROI) aantonen van online activiteiten, als alle offline activiteiten tot een minimum beperkt worden?
Op data gebaseerde marketing is belangrijker dan ooit.
Hoe kan Ontwerpia u hierbij helpen?
Wij zijn gespecialiseerd in inbound marketing, SEO, SEA, social media, contentmarketing, marketing automation,… Met online marketing maken wij het u makkelijker. Met ons technisch vernuft en onze slimme marketingaanpak laten we uw bedrijf groeien. Hebt u, bijvoorbeeld, nood aan een beter beheer, ondersteuning of copywriting van uw online content? Dan bent u aan het juiste adres.
Ziet u deze dagen ook door de bomen het bos niet meer? Aarzel dan zeker niet om ons te contacteren. Ons team van marketingexperts staat te popelen om u bij te staan met tips en tricks. Zo kunt u maximaal profijt halen uit deze crisis!