Uw bedrijf al eens gegoogled en maar zoeken tussen de zoekmachine resultaten?

Hoogst waarschijnlijk wel al eens geprobeerd. Niet verwonderlijk, want u googlet toch ook op zoek naar informatie over van tal van andere zaken. Het is iets menselijks geworden.

Wat u te zien krijgt na input van een zoekquery zijn zoekresultaten, rankings. U kent ze wel.

Bovenaan en rechts de advertenties, eronder de natuurlijke of organische zoekresultaten.

Betalende en organische zoekmachine optimalisatie zijn wel verschillend. Hogere resultaten behalen in Adwords is wel een ander optimalisatieproces dan betere rankings behalen bij de natuurlijke zoekresultaten.

Ondanks dat de advertenties een prominente plaats krijgen bovenaan op uw scherm, gebeuren de meeste kliks nog steeds op de organische zoekresultaten.

De organische zoekresultaten van Google zijn rankings opgemaakt op basis van 200 ranking factoren.

google-ctr

Maar al te vaak kijken ondernemers of zaakvoerders enkel naar deze rankings om het succes van hun zoekmachine optimalisatie te meten.

Staan we al op de eerste pagina voor dat ene zoekwoord? In de top 3 misschien? Goed zo! Nu hoger!

Zoekmachine resultaten verbeteren, betekent te vaak een aantal posities winnen op enkele relevante zoekwoorden.

Deze lusteloze geilheid op de Google posities, laten we dit hier eens eens achterwege laten. Laten we eens focussen op de inhoud, de bezoeker, remember. Een benadering van zoekmachine optimalisatie met de toekomst voor zich.

its no longer a question of does that keywords work for me, it is a question of does that my message works with my target audience.

Google Not Provided

First they take Organic then they take Adwords

Ook Google zelf duwt ons deze richting uit.

In 2011 werd een eerste stap gezet.Vanaf dan werden zoekwoorden die via kliks op een SSL of beveiligde verbinding tot stand kwamen, niet meer in Google Analytics getoond.

Zoekwoorden werden gegroepeerd in een alleszeggende groep ‘not provided’. Volgens NotProvidedCount zal alle organische zoekwoorden data verdwenen zijn tegen 11 december 2014.

not-provided-zoekwoorden

CTR is meer dan enkel posities

Hoe de Google rankings er nu uitzien, is geen garantie voor morgen.

Google heeft geen contract met u afgesloten en is u niets verschuldigd!

Wanneer ze hun zoekmachine resultaten anders willen organiseren, dan doen ze dit gewoon. Ook al kan dit serieuze gevolgen gevolgen hebben voor uw zoekmachine posities.

De evolutie van zoekmachine resultaten toont precies hoe Google zijn resultaten steeds meer is gaan verrijken. Zo kwamen de advertenties erbij, dan de beelden, google maps, producten, snippets, social media.

U heeft geen garantie dat Google morgen zijn resultaten anders zal opbouwen en uw rankings flink door elkaar worden geschud.

Daarbij mag u ook niet vergeten dat de resultaten die u op uw scherm ziet daarom niet dezelfde zijn als bij andere gebruikers. Zoekmachine resultaten worden steeds meer persoonlijker. Onder andere uw locatie en uw connecties in sociale media hebben al invloed.

Eigenlijk draait het allemaal rond de inhoud

Wanneer we niet meer blind staren op rankings, is er meer ruimte om te focussen op de inhoud van een website. Een website met inhoud, haalt ook goede zoekmachine resultaten.

Nu meer dan vroeger zal Google websites met sterke content belonen met betere zoekmachine resultaten.

U heeft vooral een goede kennis nodig van wie uw producten en diensten gebruiken, uw doelpubliek.

Hoe beter u de klant kent, hoe beter u met de klant kan gaan communiceren.

Wanneer u een sterk product of dienst aanbiedt en hierrond regelmatig goede content kan publiceren op uw website, dan zit u goed.

Verzamel demografische gegevens van uw bezoekers

Weten welke zoekwoorden ons waardevolle bezoekers naar de website brachten, is altijd heel waardevol geweest. Maar Google verbergt nu die zoekwoorden voor ons.

Hoe kunnen we dan weten of we de juiste bezoekers aantrekken, hoor ik u al denken. Google heeft wat anders voor u in petto.

Universal Analytics, de tool van Google waarmee u gegevens van website bezoekers kan verzamelen, meet nu ook demografische gegevens van website bezoekers. Leeftijdsgroepen, geslacht, interesses, zijn gegevens die Google Analytics van een website bezoeker tracht te weerhouden.

Wanneer u duidelijk weet wie uw doelgroep is, dan kan de juiste segmenten aanmaken en hun gedrag op uw website bestuderen. De pagina’s waarop zij op de site kwamen, de kliks, shares, de conversies die zij maken.

demografisch-segment

Maak content rond de problemen en vragen die uw doelpubliek hebben en optimaliseer niet enkel om de ranking van een zoekwoord te verhogen.

Laten we stoppen met ons druk te maken over de posities van zoekwoorden in zoekmachines. Stilaan moeten we hier toch vanaf stappen.

Zie goede rankings niet als een doel, maar als een gevolg van goede content.

Leg uw lot niet in handen van Google, maar in de schoot van uw content marketing.

Dan zal de hemel al een heel stuk opklaren.

Digitale Marketing is de toekomst.
Is uw organisatie er klaar voor ?

Zet deze uitdagingen om in kansen voor uw business

Ga voor een beter resultaat

Meer weten? Schrijf in voor onze nieuwsbrief

Over de auteur(s)

Bert is inbound marketing vormgever bij Ontwerpia. Hij adviseert en ontwikkelt digitale marketing voor bedrijven en organisaties. Contacteer hem via twitter @BertSchouppe of LinkedIn