Uw website doet al enkele jaren dienst. Nog steeds bent u tevreden met het design en occasioneel zet u wat nieuws op uw website. De website lijkt ook wat nieuwe klanten aan te brengen en dat is natuurlijk top!

Met dit alles in het achterhoofd, denkt u dat uw website succesvol is nu Google gisteren hun “mobielvriendelijke” update heeft uitgerold.

Wablieft?

Ok, dit is misschien wellicht nieuw voor u, maar sinds 21 april 2015 heeft Google een nieuwe set van ranking signalen toegevoegd, die onderzoeken of uw website “mobielvriendelijk” is of niet.

Google wil namelijk een snelle en vloeiende zoekervaring aanbieden. Met een groeiend aantal gebruikers die op hun mobiele toestellen surfen op het internet, beseft Google dat het essentieel is een betere mobiele gebruikerservaring te leveren door mobielvriendelijke websites bovenaan de zoekresultaten te tonen.

En dus stelt u zich de vraag: wat is dat nu eigenlijk “mobielvriendelijk”?

Dit betekent voorlopig gewoon niet meer dan dat iemand met een smartphone makkelijk uw website moet kunnen bezoeken en erdoor navigeren. De update is enkel gericht naar mobiele toestellen. Search op desktops en tablets wordt niet aangeraakt.

mobiele website
Hierboven links ziet u hoe een website zich toont op een desktop of laptop. Rechts ziet u dan hoe deze website zich volgens Google nu ook moet tonen op mobiele schermen.

Een webpagina is mobielvriendelijk of is het niet. Een webpagina kan dus niet meer of minder mobielvriendelijk zijn dan een andere webpagina. Het is een ja of een nee.

Wat moet ik nu eigenlijk doen?

De eerste stap is bepalen of uw site daadwerkelijk getroffen kan worden door deze update.

  • Google raadt officieel het gebruik van responsief webdesign aan. Check of uw webpagina’s vanaf hetzelfde URL-adres mobiel toegankelijk zijn.
  • Meet of uw website slaagt voor de “mobielvriendelijke test” van Google.
  • Ziet u geen groene balk? Dan zijn er allicht enkel zaken die op uw website moeten veranderd of nagekeken worden.
  • Meet de zoekresultaten van uw website in mobiele zoekmachines.

mobiel vriendelijke test

Wat u vooral moet beseffen is dat Google websites die mobiel vriendelijk zijn hoger zal ranken dan website die het niet zijn.

Het mobiele verkeer groeit, het mobiele zoeken groeit en dus is dit een belangrijke update van Google. Niet iets wat u zomaar kan negeren. Wanneer uw site een slechte mobiele ervaring biedt voor smartphones en/of tablets, kan u makkelijk conversies vergooien. Het besef dat uw website hier de boot mist, kan een grote opportuniteit zijn voor uw online succes.

Vanaf nu meten wij de zoekmachine resultaten in mobiele zoekmachines apart in elke SEO check. Het is voor ons nu ook noodzakelijk de online zichtbaarheid in Google op mobiele toestellen te analyseren naast deze op desktop computers.

We zijn nog maar sinds gisteren gestart en wat de impact van deze update zal zijn is nog wat afwachten, maar dat er snel tal van voorbeelden zullen opduiken binnen de SEO-wereld, is zeker.

Natuurlijk zijn er een aantal websites die nooit rekenen op mobiele zoekers, omdat ze zo B2B niche gericht zijn, … maar voor de rest van ons, is het zeker iets om te overwegen.

Begin alvast met de mobielvriendelijke test van Google… en deel met ons of uw website slaagt in de test of niet.

Digitale Marketing is de toekomst.
Is uw organisatie er klaar voor ?

Zet deze uitdagingen om in kansen voor uw business

Ga voor een beter resultaat

Meer weten? Schrijf in voor onze nieuwsbrief

Over de auteur(s)

Inbound marketing vormgever. Hij adviseert en ontwikkelt digitale marketing voor bedrijven en organisaties. Contacteer hem via twitter @BertSchouppe of LinkedIn

mautic is open source marketing automation