Doeltreffende zoekmachine optimalisatie bereik je voor een groot stuk uit het schrijven van leuke en aantrekkelijke content. Content waarvan je denkt dat jouw bezoekers dit interessant genoeg vinden om via sociale media te sharen.

Het belangrijkste is dat de bezoekers je content leuk vinden. Dit kan je binnen de website statistieken meten met bijvoorbeeld het bouncepercentage of de tijd die een bezoeker op de pagina heeft besteed.

Het is ook belangrijk dat de teksten in de smaak vallen van zoekmachines. Indien de teksten de juiste signalen geven zullen ze beloond worden met hogere posities in de zoekmachine resultaten.

On-page SEO

Deze signalen zijn meestal makkelijk aan te passen. Met elke modern CMS is het mogelijk om de META gegevens met titels, beschrijving, eventueel zelfs de URL zoekmachine vriendelijk in te stellen.

Niet dat je geen goede zoekmachine resultaten kan halen als je dit niet SEO bewust invult. Maar meer bezoekers uit organische zoekresultaten haal je door enkele SEO copywriting tips in het achterhoofd te houden. Zorg ervoor dat ook zoekmachines de juist signalen krijgen.

Het belang van een goede titel

Elk SEO project start met een zoekwoorden onderzoek. Gebruik de juiste zoekwoorden op de juiste plaats. Dit titel van een webpagina is nog steeds een belangrijke SEO factor.

Hoe schrijf je nu een goede titel? Want dit is per slotte van rekening het eerste wat men in een zoekmachine ziet staan. Bekijk deze voorbeelden die ik tegenkwam bij het zoeken naar de ‘goedkoopste badkamer’. Welke krijgt jouw voorkeur? De eerste toont de ‘oude’ manier van opmaak. Zoekwoorden gescheiden door een streep. Technisch is geen van beide fout, maar voor de bezoeker (diegene die de kliks maakt!) zal de tweede toch natuurlijker overkomen en zijn voorkeur genieten.

Keyword Density

Nog een element die in het vorige lijstje hoort is ‘keyword density’ of het opeenvolgend gebruik van zoekwoorden in de teksten van een pagina. Keyword density betekent letterlijk trefwoorden dichtheid. Het is een ratio die vertelt hoeveel een zoekwoord of een combinatie van woorden zich verhoud tegenover alle woorden samen, het zoekwoord SEO heeft in deze tekst bv een keyword density van > %.

Maar hier wil ik toch nog even langer bij stilstaan. Want hoe vaak mag je een zoekwoord nu gebruiken in teksten. Dat is niet altijd duidelijk. Vroeger kon werd een dichtheid van 5% tot zelfs 10% aangeprezen. U kan al denken dat dit de leesbaarheid niet ten goede uitkwam. In elke 10 woorden komt er dan eenzelfde woord terug.

Nu wordt het aangeraden om teksten te schrijven waar een zoekwoord een dichtheid van 1% – 2% heeft.

Link building

Goede content schrijven is een natuurlijke bron voor linkbuilding. Andere website kunnen linken naar uw website indien ze de teksten interessant genoeg vinden om naar te verwijzen.

Daarnaast heb je ook nog de share via sociale media. Shares via sociale media zijn de links van morgen, zie [link]. Indien uw webpagina’s interessant genoeg zijn voor uw bezoekers zodat ze deze willen delen via hun sociale media dan bent u goed bezig!

Google Penguin Update

Veel SEO marketeers waren nog maar bekomen van de Panda update die Google voor het eerst lanceerde begin 2011 of er is een nieuwe update, ditmaal voegen we een pinguïn toe aan het Google dierenpark.

Deze update richt zijn pijlen tegen webspam. Websites die links verkopen of website die links hebben gekocht om hun autoriteit te vergroten worden met deze update opgespoord en zelfs afgestraft. Er zijn voorbeelden van website die hun rankings de voorbije maanden zagen kelderen net omdat hun linkprofiel niet al te te koosjer was.

Wederom met de bedoeling om het schrijven en aanbieden van goede kwalitatieve content te stimuleren. Want zoekmachines hebben goede content nodig om hun rankings sterker te maken. Het is ook een kwaliteitsinjectie voor uw website en haar bezoekers.

Wenst u meer te weten over zoekmachine optimalisatie of SEO copywriting? Neem met ons contact op of schrijf in op onze nieuwsbrief.

Digitale Marketing is de toekomst.
Is uw organisatie er klaar voor ?

Zet deze uitdagingen om in kansen voor uw business

Ga voor een beter resultaat

Meer weten? Schrijf in voor onze nieuwsbrief

Over de auteur(s)

Bert is inbound marketing vormgever bij Ontwerpia. Hij adviseert en ontwikkelt digitale marketing voor bedrijven en organisaties. Contacteer hem via twitter @BertSchouppe of LinkedIn