U heeft behoefte aan veiligheid? Niet meer dan menselijk!

Ook op het internet is veiligheid een hot item. Niet enkel voor u als gebruiker van het web, maar ook als bedrijf.

Wist u dat een investering in een veilige website nu ook kan leiden tot betere zoekmachineresultaten?

Inderdaad. Zo maakte Google deze zomer nog bekend dat websites die een veilige verbinding maken – u weet wel: die HTTPS met dat groene slotje ervoor- beter zullen scoren in zoekresultaten.

Google benadrukt dat deze factor nu nog beperkt meetelt. Anderzijds laten ze wel uitschijnen dat dit in de toekomst meer zal doorwegen.

Ook lees ik getuigenissen van webmasters die overgestapt zijn van http naar HTTPS en werkelijk een boost in hun zoekmachine rankings konden vaststellen.

Wat betekent dit voor uw website? Moet u nu zo snel mogelijk overschakelen naar HTTPS of kan u nog rustig afwachten?

U weet wellicht wel wat een HTTPS verbinding is? Zo niet, geen nood. Hieronder zal u dit wel otndekken.

Maar hoe krijgt u nu zo een HTTPS op uw website geïnstalleerd? En waar houdt u best rekening mee wanneer u de opdracht geeft aan uw websitebouwer om hier werk van te maken? In deze blog overlopen we de te ondernemen stappen.

Wat is HTTPS & SSL ?

HTTPS (Hyper Text Transfer Protocol Secure) is gewoon een veilige versie van http. De ‘S’ die er dus bij komt op het einde staat voor ‘beveiligd’.

U merkt dit vooral bij e-commerce websites, bijvoorbeeld om veilige transacties te maken. Of wanneer u online bankiert. Telkens ziet u in de adresbalk een groen balkje met een slot gevolgd door de HTTPS.

Nu mag u er vanuit gaan dat de verbinding tussen u en de website veilig is.

HTTPS-verbindingen doen immers twee dingen: ze versleutelen uw gegevens, zodat het bijna onmogelijk wordt dat iemand meekijkt en ze bieden uw browser een kans te valideren dat de website die u bezoekt daadwerkelijk is wie u denkt.

SSL staat voor Secure Sockets Layer en is een protocol dat een beveiligde verbinding maakt bij het openen van een website. Het is belangrijk om te begrijpen dat een website niet beveiligd wordt, maar het is de verbinding tussen de website en de bezoeker die versleuteld wordt.

Een SSL certificaat wordt gebruikt om te corresponderen met een domein via een sessiesleutel dat de gegevens tussen server en de bezoeker versleutelt.

U heeft een SSL certificaat nodig om een beveiligde HTTPS verbindingen op uw website te installeren.

Door een SSL certificaat aan uw website te koppelen, krijgt u in de adresbalk HTTPS te staan. Alle gegevens worden dan over een beveiligde verbinding verstuurd en geëncrypteerd.

Waarom overschakelen naar HTTPS?

Over het algemeen komt het neer op twee belangrijke voordelen: vertrouwen en veiligheid. Wanneer een SSL is ingesteld, dan worden de bezoekers actief bewust van de aanwezigheid van de groene balk en het slotje.

De meest courante websites die nu een SSL gebruiken zijn de webshops, het online bankieren, sociale media, kortom websites waar gebruikers kunnen inloggen. Wie zal er nu nog zijn bankgegevens ingeven op een website waar geen HTTPS verbinding wordt gemaakt? Ik alvast niet.

Maar ook voor andere websites is er potentieel om over te schakelen naar HTTPS indien dit nog niet het geval is.

Bent u een retailer, levert u diensten aan bedrijven, heeft u een showroom of fysieke winkel waar u bezoekers naartoe wil halen? Iedere website die contact wil met zijn bezoekers zal wel minstens één formulier hebben waar de bezoeker gevraagd wordt zijn gegevens in te vullen.

Websites die een SSL certificaat hebben en HTTPS gebruiken, stralen meer vertrouwen en kwaliteit uit. U kan de bezoeker garanderen dat zijn gegevens via een beveiligde verbinding verstuurd worden.

Een SSL creëert niet alleen vertrouwen, maar het kan dus ook ondersteuning bieden bij de conversies en de klantenwerving via uw website.

HTTPS als zoekmachine rankingfactor

Het is zeldzaam dat Google zo expliciet communiceert over zijn zoekmachine factoren. De parameters die een website evalueren en een plaats toekennen in de zoekmachine resultaten.

Maar onlangs verklaarde Google dus dat websites die met HTTPS en SSL, een positief effect op hun zoekmachine resultaten mogen verwachten.

Googles verantwoordelijke voor spam, Matt Cutts, maakte eerder dit jaar kenbaar dat HTTPS of SSL een rol kunnen krijgen als ranking factor. En dus is het nu officieel.

Waarom doet Google dit? Wel omdat Google het internet veiliger wil maken en andere websites ook in die richting wil duwen.

Eerder schakelde Google zelf helemaal over naar HTTPS. Gevolg was dat ze ook meteen de zoekwoorden voor webmasters verborgen hielden die bezoekers in hun zoekmachine gebruikt hadden.

heartbleed-bug

Enkel via de advertentie in Google, krijgt u nog inzicht in welke zoekwoorden goed presteren.

Ooit al gehoord van de Heartbleed bug? Wel eerder dit jaar bleek dat er een lek was in de beveiliging van OpenSSL. Lichte paniek tot grote ongerustheid bij vele grote spelers zoals Google en Facebook, die onderhevig waren aan dit lek.

Al was dit lek na ontdekking snel gedicht, dan is de timing dat Google websites naar HTTPS wil duwen wel enigszins opmerkelijk. Natuurlijk is geen beveiliging niet het betere alternatief.

Maar er zijn er ook enkele nadelen aan het SSL gebruik.

Wat moet dat kosten?

Een SSL-certificaat op uw domeinnaam installeren kost geld. Dit kan gaan van twintig tot een paar honderd euro per jaar, afhankelijk van de encryptie die u wenst.

U heeft keuze uit twee types encryties, de 2048 bit en 4096 bit.  Hoe meer bit, hoe beter de informatie versleuteld wordt. Een 2048 bit encryptie is voldoende om te starten.

Daarnaast heeft u ook een vast IP-adres nodig. Een uniek internet adres, exclusief voor uw website. De prijzen hier variëren van 30 tot 90 euro per jaar.

Overschakelen van HTTP naar HTTPS

Wanneer u een SSL wil installeren op uw website let u best op een aantal zaken bij overschakeling van http naar https. We sommen ze hieronder even op:

  • Vraag uw host provider naar zijn oplossingen voor SSL en HTTPS. Meestal zullen zij u verder helpen om dit te installeren op uw website.
  • Let erop dat elke HTTP pagina van uw website een omleiding krijgt, van HTTP naar HTTPS. Zodat bezoekers op de juiste pagina terecht komen vanuit Google of andere websites en geen fout-pagina (404 fout) krijgen. Gebruik hiervoor 301-omleidingen.
  • Maak een nieuwe sitemap en stuur een update door naar Google en Bing via de webmaster hulpprogramma’s.
  • Uw interne links op uw website moeten nu ook verwijzen naar de HTTPS versie.
  • Check ook met uw websitebouwer dat de links naar de bronnen van uw website (css, afbeeldingen, javascript,…) gebeuren via HTTPS.
  • Verifieer of uw Google Analytics werd aangepast naar https.

Waarom zou u niet overschakelen naar HTTPS? Ook al heeft u geen webshop, u kan nu een voorsprong nemen op uw concurrenten. Niet enkel geeft dit vertrouwen en een veilig gevoel aan uw website bezoekers, dit zal ook een positief effect hebben op uw zoekmachine rankings.

Photo credits: romainguy

Digitale Marketing is de toekomst.
Is uw organisatie er klaar voor ?

Zet deze uitdagingen om in kansen voor uw business

Ga voor een beter resultaat

Meer weten? Schrijf in voor onze nieuwsbrief

Over de auteur(s)

Inbound marketing vormgever. Hij adviseert en ontwikkelt digitale marketing voor bedrijven en organisaties. Contacteer hem via twitter @BertSchouppe of LinkedIn

mautic is open source marketing automation