S ociale media marketing is niet meer weg te denken en past perfect in uw online strategie om meer te communiceren met uw klanten of om potentiële klanten te bereiken. Het is wellicht ook een van de meest toegankelijke vormen van inbound marketing waarover u beschikt.

Zo is het aanmaken van een profiel voor uw bedrijf op sociale media kinderspel en hierop berichten publiceren is ook een fluitje van een cent.

Wist u trouwens dat:

Facebook minstens 6,6 miljoen Belgische accounts telt en samen met LinkedIn, die minstens 3 miljoen Belgische profielen telt, de populairste sociale media platformen zijn voor de Belgen?

Bron: http://bvlg.blogspot.be/

Kortom: het opzetten van een Facebook- of LinkedInpagina geeft u een zee van mogelijkheden, maar daar begint u toch beter niet onvoorbereid aan. U staat namelijk ook voor heel wat uitdagingen.

Enkele voorbeelden:

  • Welk sociale media platform zet u in?
  • Heeft u specifieke doelen die u wilt bereiken via sociale media?
  • Hoe meet u de resultaten via uw sociale media op uw verkoop?
  • Hoe ondersteunen uw sociale media het aankoopproces van dat van uw klanten?
  • Maakt u al gebruik van een kalender of planning om artikels of nieuws op sociale media te publiceren?

Onze filosofie is dat sociale media u heel wat mogelijkheden bieden om uw naamsbekendheid te vergroten en om nieuwe klanten aan te trekken. U kunt er nieuwe producten voorstellen, maar ook trouwe fans of klanten een platform geven. Sociale media op de juiste manier inzetten geeft een boost aan uw bedrijf en zorgt voor de onmisbare mond-tot-mond reclame!

De eerste hindernis echter is het vinden en winnen van volgers en fans. Daarom hier vijf strategieën die u kunt toepassen om uw succes op sociale media te vergroten.

1. Optimaliseer uw sociale media profielen

Sociale media zijn niet alleen een leuke tool om te gebruiken in uw vrije tijd. Ook voor ondernemingen en professionals bieden sociale netwerken een unieke opportuniteit om nieuwe klanten te werven en om te netwerken. Met een stevige en professionele aanwezigheid valt er een wereld te winnen! Zorg er dus voor dat u al uw bedrijfsprofielen, pagina’s en groepen tot in de puntjes uitwerkt en updatet.

Enkele tips:

  • Gebruik dezelfde gebruikersnaam voor verschillende netwerken.
  • Upload een duidelijke en huidige profielfoto. Het is goed dat men uw bedrijf kent, maar het is nog beter als men een gezicht op het bedrijf kan plakken.
  • Vul ieder veld van uw profiel, pagina of groep in.
  • Gebruik relevante zoekwoorden in uw profieltekst.
  • Verwijs mensen door naar uw website en naar uw andere sociale media profielen

Hoe u het ook aanpakt, zorg ervoor dat mensen een zo volledig mogelijk beeld krijgen van uw bedrijf en verwijs bezoekers door naar uw eigen website, uw blog en/of uw andere sociale media profielen.

2. Ga waar uw doelgroep actief is

Om uw doelgroep te bereiken moet u natuurlijk ook weten wie uw doelgroep is en van welke kanalen ze gebruikmaakt. Zijn ze bijvoorbeeld actief op Facebook of zoeken ze naar video’s op YouTube? Werkt u B2B, dan richt u zich het beste op LinkedIn. Houd hier dus rekening mee. Zodra u voet aan de grond hebt in één netwerk, kunt u uw aanwezigheid uitbreiden naar andere netwerken. Stel uzelf daarnaast de vraag: “wie wil ik bereiken?”

3. Deel waardevolle content of inhoud

Bied uw volgers de ‘juiste’ content aan. Content die zo waardevol en aantrekkelijk is dat die volop wordt gedeeld. Bij sociale media gaat het immers om netwerken, relaties en delen. Zorg ervoor dat mensen uw content willen delen, want dat zorgt voor het nodige bereik en de nodige bekendheid.

Om content efficiënt te promoten op sociale media, moet u uw doelpubliek met de correcte houding benaderen. Onthoud: u bent er niet om te verkopen of te promoten. U bent er in de eerste plaats om te helpen en om ervoor te zorgen dat uw content inspeelt op de noden van uw publiek.

4. Betrek uw fans of volgers

Sociale media hebben hun naam niet gestolen. Een effectieve aanwezigheid op sociale media staat of valt natuurlijk met interactie en relaties opbouwen. Een profiel dat enkel gebruikt wordt om boodschappen uit te sturen, maar waar nooit op gereageerd wordt, zal al snel in de vergetelheid geraken. Daarom is het broodnodig om de conversatie zo goed mogelijk op gang te houden. Dat gebeurt met goeie content, maar ook met het betrekken van uw fans of volgers bij bijvoorbeeld de ontwikkeling van een nieuw product of een nieuwe dienst. Of vraag uw trouwste fans om een review te schrijven over een van uw producten en deel dat bericht op uw sociale media kanalen. Dat levert u niet alleen gratis word of mouth reclame op, maar uw fans zullen zich nog meer enthousiast voelen om uw content te delen.

5. Gebruik opvallende visuals

Gebruik relevante afbeeldingen en inspirerende visuals voor al uw sociale media berichten.
Berichten met afbeeldingen vallen meer op en zullen veel vaker aangeklikt worden.

Tip: Met Canva en PicMonkey kunt u snel en eenvoudig mooie afbeeldingen maken voor ieder sociaal netwerk! Vergeet ook niet uw logo en uw webadres te vermelden op uw afbeeldingen. Dat zorgt voor de nodige branding!

Sociale media: iets voor u?

Hoe kunt u als bedrijf sociale media zoals Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter, YouTube, enz. efficiënt en eenvoudig inzetten om uw bedrijf een boost te geven? Dat kunnen wij u leren! Met sociale media vergroten we immers uw naamsbekendheid en dat heeft altijd een positief effect op uw business! Maak hier een gratis en vrijblijvende afspraak voor een gesprek.

Digitale Marketing is de toekomst.
Is uw organisatie er klaar voor ?

Zet deze uitdagingen om in kansen voor uw business

Ga voor een beter resultaat

Meer weten? Schrijf in voor onze nieuwsbrief

Over de auteur(s)

Bert is inbound marketing vormgever bij Ontwerpia. Hij adviseert en ontwikkelt digitale marketing voor bedrijven en organisaties. Contacteer hem via twitter @BertSchouppe of LinkedIn