KMO’s en zelfstandigen kunnen via Inbound marketing nieuwe klanten werven. Eigenlijk verdient Inbound marketing zijn plaats binnen de marketing strategie van elke onderneming. Maar in deze blog leest u 5 redenen waarom Inbound marketing nu net voor deze ondernemers een must is.

Waar ligt de kleine zelfstandige van wakker?

Marketing is voor de kleinere bedrijven vaak een moeilijke uitdaging. Voor starters die hun plaats in de markt nog volop aan het zoeken zijn en een klantenbestand opbouwen, is deze uitdaging nog groter. Hun voornaamste zorg is nieuwe klanten werven en een betere relatie aanknopen met hun bestaande klanten.

Nieuwe klanten werven met traditionele marketing kost handen vol geld. Reclame maken en reclame plaatsen in lokale magazines, kranten of radio zijn niet echt goedkoop.

En wat levert dit op? Vaak niets meer dan kort en snel wat vluchtige naambekendheid.

En dan vele starters wellicht dat dit noodzakelijke kosten zijn om een zaak op te bouwen. Uhumm… Think again! Tijden zijn veranderd. Hoe klanten naar producten en diensten zoeken, is nog meer veranderd.

Neem een voorbeeld aan uzelf, hoe gaat u op zoek naar een product. Komt hier het internet bij te pas? Zo ja, bingo! U bent beland bij Inbound Marketing.

1 – Goedkoop in vergelijking met traditionele (outbound) marketing

Inbound marketing werkt met ‘gratis’ online marketing tools zoals een website, e-mailing, zoekmachines, sociale media.

Wanneer mensen op zoek zijn of interesse hebben in bepaalde producten en diensten, gaat u ervoor zorgen dat ze uw website makkelijk vinden tijdens deze zoektocht. De website krijgt een centrale rol.

In januari 2012 heeft Hubspot een onderzoek gehouden onder 972 marketing professionals. Uit de resultaten bleek dat Inbound marketing voor potentiële nieuwe klanten zorgt tegen 61% lagere kost.

De gemiddelde kost voor elke potentiële nieuwe klant bij bedrijven die traditionele marketing toepasten was $346, terwijl bedrijven gedreven in Inbound marketing gemiddeld $135 rapporteerden. Inbound marketing kan zeker goedkoper worden beschouwd dan veel traditionele marketing tactieken, maar het vergt tijd en inzet.

2 – Verworven posities zijn moeilijk in te nemen door concurrenten

De online aanwezigheid die Inbound marketing opbouwt kan nog jaren na creatie nieuwe leads opleveren.

Bijvoorbeeld een verfwinkel heeft op zijn website een interessant artikel gepubliceerd over tools en benodigdheden voor een perfecte verfklus. Dit artikel kan jaren na publicatie nog steeds bezoekers naar de website halen en hoog ranken in Google. De verfwinkel bouwt vertrouwen en expertise op in de hoofden van de bezoekers en wordt een aanspreekpunt voor verfbenodigdheden.

Tegenovergesteld aan de traditionele reclame technieken. Eens hier de investering stopt, is er ook geen visibiliteit meer.

Inbound marketing is bouwen aan de eigen activa van het bedrijf, geen korte termijn oplossing. Dit lange termijn perspectief zorgt er voor dat uw verworven positie moeilijk inneembaar is door concurrenten.

Een sterke Inbound marketing strategie valt niet gemakkelijk te kopiëren. Behaalde posities in Google kunnen van vandaag op morgen niet ingenomen worden door uw concurrenten.

3 – Uw klanten verwachten dat u online aanwezig bent

Een onderneming die geen website heeft, wordt niet serieus genomen. Uw klanten verwachten dat u aanwezig bent online, makkelijk te vinden en aanspreekbaar bent via digitale media. Zo niet gaan ze op zoek naar uw concurrent die dat wel doet.

Wil je serieus genomen worden dan heb je op zijn minst een website en een Facebook pagina.

4 – Makkelijk meetbaar

Een andere reden dat starters en KMO’s moeten starten met Inbound marketing is dat resultaten gemakkelijk meetbaar zijn. Hoeveel rendement haalt u uit een inbound marketing campagne? Wat is mijn ROI (return-on-investment)?

Elke bezoeker, elke klik of gebeurtenis kan worden gemeten. Worden uw e-mails geopend, stijgen uw rankings in Google, wordt uw content gedeeld via sociale media?

Alles op het internet is meetbaar! Een ondernemer die zijn doelstellingen koppelt aan een inbound marketing strategie, heeft een krachtig marketingplatform ter beschikking.

5- Inbound marketing heeft resultaat!

Inbound marketing is een zeer bewezen vorm van effectieve online marketing. Niet verwonderlijk. Denk maar aan hoe u zelf het internet gebruikt wanneer u aankopen doet. Waar gaat u op klikken, welke leveranciers vindt u interessant, etc…

Volgens onderzoek in bij 972 marketing professionals hebben 57% van de bedrijven klanten nieuwe klanten gepuurd enkel dankzij een blog.

Leads of potentiële klanten die via zoekmachine optimalisatie binnenkomen hebben tot acht keer meer kans om klant te worden dan de leads die uw bedrijf vinden via traditionele reclame.

En het internet staat nog in zijn kinderschoenen.
zoekopdrachten in google

Is uw bedrijf klaar voor Inbound marketing?

Starten met Inbound marketing is een juiste keuze voor elke onderneming. Een unieke klantenbeleving creëren met relevante content, e-mailings, sociale media, het is niet iedere onderneming vanzelfsprekend.

Bent u er klaar voor? Vraag naar onze diagnose. Ontdek wat u nodig heeft om online nieuwe klanten aan te trekken dankzij inbound marketing.

Digitale Marketing is de toekomst.
Is uw organisatie er klaar voor ?

Zet deze uitdagingen om in kansen voor uw business

Ga voor een beter resultaat

Meer weten? Schrijf in voor onze nieuwsbrief

Over de auteur(s)

Bert is inbound marketing vormgever bij Ontwerpia. Hij adviseert en ontwikkelt digitale marketing voor bedrijven en organisaties. Contacteer hem via twitter @BertSchouppe of LinkedIn