Het wordt voor kleine bedrijven en winkels steeds belangrijker om met lokale zoekmachineoptimalisatie (lokale SEO) zowel relevante websitebezoekers als bezoekers in de fysieke nabijheid van het winkelpunt aan te trekken. Hieronder enkele tips die uw bedrijf daarbij helpen.

Google en de duif

Eerst even duiden waarom lokale SEO nu zo belangrijk is voor kleine bedrijven. Terwijl de signalen al geruime tijd duidelijk waren, werd het belang van lokaal zoeken een feit met de lancering van Googles recentste algoritme-update op 24 juli 2015, genaamd “Pigeon”.

De “Pigeon Update” van Google is een algoritme-update die meer relevante en nauwkeurige zoekresultaten toont, die aansluiten bij de lokale omgeving van de Googlegebruiker.
pigeon update focust op lokale zoekmachineresultaten

Alle recente updates van Google werden genoemd naar een dier, een pinguin, panda en kolibrie. Deze update, die helemaal draait rond lokale zoekresultaten, werd officieus genoemd naar de duif omdat duiven de neiging hebben terug te vliegen.

Start met een SEO-audit

Bezint eer u optimaliseert. Zo niet, heeft u al een reden waarom uw lokale zoekmachineoptimalisatie niet rendeert. Het betreft hier geen eenheidsworst. Geen twee bedrijven zijn hetzelfde, dus passen we niet alles toe wat maar mogelijk is.

Kies voor een aantal optimalisaties die passen bij uw bedrijf. Daarom start u het best met een SEO-audit. Krijgt u koude rillingen van het woord ‘audit’? Plaats dit dan niet in een slecht daglicht, alsof u btw-controle krijgt, maar beschouw dit als een belangrijk leermoment.

Iedereen heeft weleens hulp nodig. Een audit of een analyse door een externe partner kan heel wat vernieuwende inzichten opleveren. Wilt u dit leermoment zelf in handen nemen, bekijk dan even deze leerrijke blogpost van SEO-expert Casey Meraz.

Tips voor lokale zoekmachineoptimalisatie

Na de SEO-audit krijgt u een duidelijk beeld van waar de zwakke punten liggen en welke acties nodig zijn om uw zoekresultaten te verbeteren. Voor 2015 en de nabije toekomst helpen de volgende tips in de meeste gevallen.

1. Mobielvriendelijk

Sinds april van dit jaar verkiest Google om mobielvriendelijke websites bovenaan de zoekresultaten te tonen op mobiele toestellen. Die ontwikkeling, samen met het feit dat het aandeel van zoeken via mobiele toestellen al tot 35% kan oplopen, betekent dat mobiele optimalisatie een prioriteit moet zijn voor elke zakelijke website. Google geeft de voorkeur aan responsief webdesign.

Mobiel zoekverkeer in België
Bron: http://howwebrowse.be/

2. Google-bedrijfspagina

Het heeft al heel wat voeten in de aarde gehad, maar een Google-bedrijfspagina is een must voor uw lokale zoekmachineoptimalisatie. Hierbij wilt u dat uw locatie in Google exact overeenstemt met de werkelijke locatie.

U wil uw profiel zo compleet mogelijk aanvullen met openingsuren, contactinformatie, voorstelling van uw bedrijf, betalingsmogelijkheden… en natuurlijk linken met uw eigen website.

Een Google-bedrijfspagina biedt u extra visibiliteit in de zoekmachineresultaten. Zeker met de vakantie in aantocht is dat een opportuniteit voor het mobiele zoekverkeer naar lokale zaken.

lokale seo in google

3. Optimaliseer metadata

Wanneer het gaat over optimalisatie van de pagina’s zelf, dan is de metadata van een webpagina het belangrijkste deel om te optimaliseren met locaties.

Metadata is in wezen data over data zelf. Het is een manier om personen en zoekmachines te vertellen waar uw webpagina over gaat. Het is de tekst die Google (of een andere zoekmachine) toont in de zoekresultaten.

U optimaliseert deze dus niet alleen voor zoekmachines, maar ook voor personen. Het is dus belangrijk dat dit mensen aanzet om te klikken.

Neemt u niet de moeite om dat zelf in te vullen, dan zal de zoekmachine zelf invullen naar eigen inzicht.

De belangrijkste drie metatags die in de zoekmachineresultaten worden weergegeven, zijn de titel, beschrijving en URL.

meta-data

4. Locatiepagina’s

Maak op uw eigen website gedetailleerde pagina’s die met relevante en beschrijvende zoekwoorden inspelen op de diverse locaties.

Plaats dezelfde combinatie van stad/gemeente en provincie in de META-titel, de H1-hoofding en URL van uw pagina’s.

Bekijken we onderstaand voorbeeld, dan ziet u dat bovenste website een aparte locatiepagina heeft, met metadata (zie vorige tip) geoptimaliseerd voor het gebruikte zoekwoord.

lokale zoekopdracht marketingbureau aalst

5. Lokale bedrijvendirectories

Door de “Pigeon”-update, die er dus voor zorgt dat betere lokale zoekresultaten worden weergegeven in Google, kregen de lokale directories ook een boost in de zoekresultaten.

Uw bedrijf in de belangrijkste en relevantste lokale directories vermelden, bevordert niet alleen uw lokale SEO, maar haalt ook rechtstreeks verkeer binnen.

Deze vermeldingen en links van uw bedrijf zijn meestal makkelijk te verkrijgen. Gebruik hierbij wel consequent uw naam en contactgegevens.

6. Backlinks van lokale websites

Een van de beste manieren om de relevantie tussen uw website en lokale zoekopdrachten te verhogen, is door het verkrijgen van links uit lokale blogs en websites.

U kan dergelijke websites opzoeken met een eenvoudige zoekopdracht met de termen “[stad/gemeente] blog” of “[stad/gemeente] [sector/categorie] blog”. Wanneer u deze website vindt in zoekmachines, dan is de kans ook groot dat ze goed worden opgenomen door de zoekmachines.

Door het bouwen van relaties met deze webmasters of bloggers, kunt u hopelijk een vermelding verkrijgen of een gastblog publiceren.

7. Longtail lokale zoekwoorden

Naast het creëren van locatiepagina’s, is het belangrijk de inhoud op die pagina’s te richten op longtail-zoekwoorden.

‘Long tail’ betekent in het Engels zo veel als ‘lange staart’.

long-short-tail

Longtail-zoekwoorden bestaan uit 3 of meer zoekwoorden. Zoekwoorden en -zinnen waarmee mensen zoeken in zoekmachines.

De teksten, afbeeldingen… van de locatiepagina’s richt u op geo-specifieke longtail-zoekwoorden, bijvoorbeeld “advocaat in asse”.

Dit soort lokale en langestaartzoektocht is nu goed voor meer dan 70% van alle zoekopdrachten in Google. En het heeft veelal eigenlijk meer zin om hoog te scoren voor “advocaat in asse” dan “advocaat”. Mensen op zoek naar juridische hulp in Asse zijn meer geneigd uw diensten in te schakelen dan iemand op zoek naar de algemene term.

8. Gebruik sociale media

Anno 2015 kunnen we sociale media niet meer links laten liggen. Wanneer we denken aan het optimaliseren van de lokale resultaten, kan u met sociale media inspelen op het lokaal verkeer en de gesprekken hierop.

Google zegt ‘Go local’

Wilt u anno 2015 succes behalen met zoekmachinemarketing, dan heeft u het best oog voor deze tips. Het komt steeds neer op hetzelfde resultaat: om met een verbeterde gebruikerservaring betere zoekmachineresultaten te behalen.

Hoe zit het met de (lokale) zoekmachineresultaten van uw website? Maakt u al gebruik van bovenstaande tips?

Digitale Marketing is de toekomst.
Is uw organisatie er klaar voor ?

Zet deze uitdagingen om in kansen voor uw business

Ga voor een beter resultaat

Meer weten? Schrijf in voor onze nieuwsbrief

Over de auteur(s)

Bert is inbound marketing vormgever bij Ontwerpia. Hij adviseert en ontwikkelt digitale marketing voor bedrijven en organisaties. Contacteer hem via twitter @BertSchouppe of LinkedIn