Al sinds mensenheugenis proberen marketeers hun waren te slijten via de klassieke marketingtechnieken zoals telemarketing en reclame in tijdschriften en kranten.
Kenmerkend voor deze vorm van marketing – ook wel ‘outbound marketing’ genoemd – is dat de hedendaagse consument er allesbehalve zit op te wachten. Triest, toch?
Gelukkig zijn er ook effectievere en goedkopere manieren om uw producten en diensten onder de aandacht van uw doelgroep te brengen. Dit noemen we ‘inbound marketing’.
Wilt u weten wat dat inhoudt, wat het verschil is tussen outbound en inbound marketing en waar u het beste op inzet? Lees dan zeker verder!
Wat is het probleem met traditionele marketing?
Het grote probleem met outbound marketing is dat de boodschap heel algemeen moet zijn om het grootst aantal mensen te bereiken. Met andere woorden is het moeilijk om met traditionele marketingtechnieken relevant te zijn voor de specifieke behoeften van uw klanten. Maar er zijn nog tal van andere redenen waarom outbound marketing de dag van vandaag niet echt meer werkt:
- Het is een dure methode! U werkt via betaalde mediakanalen. U betaalt dus, met andere woorden, meer om mensen te ergeren die niet noodzakelijk geïnteresseerd zijn in wat u te bieden heeft.
- Het wordt steeds moeilijker om de aandacht van uw klanten te trekken. Die krijgen immers dagelijks duizenden reclameboodschappen te verwerken en de kans is bijgevolg groot dat ze jouw boodschap gewoon zullen overslaan.
- De meeste mensen vinden het enorm storend als ze constant bestookt worden met reclameboodschappen. Daarom proberen ze die doorgaans zo veel mogelijk te negeren door bijvoorbeeld weg te zappen bij TV-reclames. Dit kan bijvoorbeeld ook gebeuren bij muziek streamingdiensten, denk maar aan Spotify.
- De consument begint meer en meer zijn zoektocht naar uw product of dienst op het internet en dus moet u als bedrijf daar aanwezig zijn.
- Het is moeilijk om de resultaten te meten van uw outbound marketing campagne. U heeft er bijvoorbeeld weinig of geen zicht op of uw radiospotje bijvoorbeeld een nieuwe klant heeft opgeleverd.
Samengevat kunnen we zeggen dat het pushen van berichten niet meer zo effectief is de dag van vandaag. Er bestaan genoeg manieren om er simpelweg niet meer aan blootgesteld te worden en ze dus te vermijden.
Wat is inbound marketing?
Laten we eerst even kort uitleggen wat inbound marketing is. Bij inbound marketing kijken we naar het aankoopproces van de klant, ook wel de buyer journey genoemd. Uw bedrijf positioneert uw merk of product op een zodanig natuurlijke manier zodat het vertrouwen en interesse opwekt.
Met relevante content ga je de juiste bezoekers aantrekken en verder ondersteunen tijdens hun aankoopproces. Deze content speelt in op diverse vragen of zoekqueries die. De klant vindt op jouw website de juiste antwoorden op zijn vragen en krijgt in interesse in een aankoop of offerteaanvraag.
We kunnen dan ook zeggen dat sterke, relevante en authentieke content de motor is van inbound marketing.
Inbound marketing, de oplossing?
Klanten nemen vandaag de dag veeleer zelf het initiatief om een product te kopen. Vaak beginnen ze bij een zoekopdracht in Google waar ze zich grondig informeren over jouw producten en concurrenten. Ze laten zich ook meer adviseren door bijvoorbeeld reviews. En, het belangrijkste van allemaal, ze bepalen gewoon zelf wanneer ze het product zullen kopen.
We weten dat bij 89% van business-to-business-aankopen het internet gebruikt wordt om informatie op te zoeken.
Bron: thinkwithgoogle
Samengevat kunnen we stellen dat de macht vandaag bij de klant zit en niet meer bij de verkoper zoals vroeger.
Bij inbound marketing draait het hoofdzakelijk om een online relatie op te bouwen met je potentiële klanten.
Dit doe je niet door te adverteren en er veel geld aan te spenderen, maar door relevante content aan te bieden die hen zal helpen bij hun aankoop van het product. Je blijft die relatie ook onderhouden nadat ze effectief klant geworden zijn want wie weet komen ze wel opnieuw naar jou terug.
Enkele voorbeelden van effectieve content zijn bijvoorbeeld blogs, zoals je er nu eentje aan het lezen bent. Maar er is uiteraard nog veel meer, denk maar aan infographics, whitepapers, video’s, sociale media posts, e-mail…
Uit de ‘State of Inbound 2018’, het jaarlijkste rapport waarin HubSpot de ‘staat van Inbound’ onderzoekt, bij meer dan 6200 respondenten verspreidt over 99 landen en een verscheidenheid aan industrieën, blijkt dat inbound marketing de primaire marketingstrategie is voor de meerderheid van de bedrijven wereldwijd.
De deelnemers zien een hogere ROI als resultaat van hun inboundmarketing. Het onderzoek wijst uit dat marketeers meer investeren in o.a. videokanalen, sociale netwerken, zoals Instagram en messaging-applicaties, zoals Facebook Messenger, met als doel consumenten te bereiken op plaatsen waar ze het liefst online tijd doorbrengen. Hun belangrijkste opdracht is heel simpel: zorgen voor ROI (return on investment).
Hun belangrijkste marketingdoelstellingen is het omzetten van leads naar klanten en meer bezoekers naar hun website te krijgen. De grootste uitdagingen hierbij zijn om deze leads en bezoekers te gaan creëren.
Enkele andere belangrijke conclusies uit dit rapport zijn de volgende:
- De topprioriteiten bij inbound marketing zijn SEO, blog content creëren, marketing automation, content-distributie
- 53% van de bedrijven bevestigd een hogere ROI te hebben door inbound marketing toe te passen
- 46% spendeert een hoger budget aan inbound marketing ten opzichte van vorig jaar
- De populairste social media kanalen die ze dit jaar meer willen toepassen zijn Youtube, Linkedin, Facebook video en Instagram
- Het belang van reviews neemt toe
Bent u al overtuigd van inbound marketing?
We zetten graag nog enkele voordelen op een rijtje waarom u kiest voor inbound marketing:
- Bij inbound marketing valt u de klant niet lastig, maar speelt u echt in op zijn behoeften en wensen en helpt u hem bij zijn probleem. Zo zorgt u ervoor dat de consument naar u toekomt.
- U deelt informatie en content die relevant is voor de klant.
- Het is een relatief goedkope methode.
- U kunt gemakkelijker de resultaten meten van uw inbound marketing campagne.
- Inbound marketing is een flexibele methode. Een inbound marketing campagne is gemakkelijker en goedkoper om bij te sturen door bijvoorbeeld de content op sociale media te pimpen, de zoekwoorden aan te passen enz..
- Het effect van inbound marketing is veel duurzamer dan dat van outbound marketing. Het effect van een advertentiecampagne (outbound) ebt namelijk snel weg zodra u stopt met adverteren, terwijl een blog of landingspagina blijft ranken in de zoekmachine en dus keer op keer gevonden zal worden zodra een consument er naar zoekt.
Het zal u niet verbazen dat wij bij Ontwerpia sterk geloven in de kracht van inbound marketing.
Bovendien zien wij inbound marketing als dé marketingmethode. Bij inbound marketing gaat u immers mensen aantrekken die geïnteresseerd zijn in uw product of dienst en investeert u geld in het overtuigen van die mensen.
Uiteindelijk moet u zelf de afweging maken of u gaat voor outbound of inbound marketing of misschien voor een gezonde mix van beide? Want dat kan ook perfect.
Om maar een voorbeeld te geven: wanneer u net gestart bent met inbound marketing, dan kan het misschien zijn dat je publiek u diensten en producten nog niet goed kent. Uw verhaal kan wel goed zijn, maar wanneer u niet direct zichtbaar bent, zal u ook niet gevonden worden. Dan kan het raadzaam zijn om eventueel wel te investeren in betaalde campagnes zoals bijvoorbeeld facebook ads, google ads en zelfs in print, radio, tv,… om op die manier meer traffic en bekendheid te genereren.
Wilt u ook groeien met inbound marketing voor meer leads, klanten en winst? Inbound marketing is echt ons ding! Contacteer ons vandaag nog voor vrijblijvend advies.